fugowanie klinkieru - jakie rady?
amir
2009-04-02 12:04:52 UTC
Witam!
Nied³ugo chce zabraæ siê do fugowania klinkieru,

jakie mo¿ecie daæ rady

1. Czym umyæ najlepiej ceg³y, przed fugowaniem z odrobinek cementu.

2. Czym umyæ ceg³u po fugowaniu?

3. Czy je¶li trochê fugi najdzie na ceg³e, to odrazu j± oczy¶ciæ? je¶li tak
to w jakis posób najlepiej?

dziêkujê za wszystkie przydatne rady.

Znalaz³em w necie taki opis.:

Co to jest HG?

a) biore HG czysty gres i myje dokladnie cegly
b) czekam az wyschna
c) biore olej kujawski - z pierwszego tloczenia - i smaruja nim cegly na
zewnatrz, zatyka to wszelakie szpary i nie pozwala zaprawie wlazic na cegle
d) robie zaprawe do fugowania, tak aby konstystencja byla mniej wiecej
mokry piasek, lekko puknieta np kulka powinna sie rozsypywac
e) mam kielnie do fugowania - tak jak pisali koledzy szerokosci ok 1cm i

f) nabieram na koniec szpachelki zaprawe, wsuwam w szczeline i upycham
kielnia, pionowe to napieram na kielnie i wciskam od dolu do gory
g) nadmiar zaprawy natychmiast usunac z cegly

1m2 muru to ok 1-2 godziny, na poczatku bylo duzo wolniej :o)
kris
2009-04-02 12:30:01 UTC
Post by amir
[...]
Przy³±cze siê do tematu:
Czy to fugowanie jest wogóle konieczne?
Mi komin murowali na zaprawê grafitowa i super to wygl±da- fuga tam chyba
nie potrzebna.
Teraz bêde murowa³ s³upki do ogrodzenia- widzia³em ¿e s± kolorowe zaprawy do
murowania klinkieru- po co wiêc tam jeszcze fuga jag dok³adnie obrobiê
brzegi zapraw±?

Krzysiek
Krzemo
2009-04-02 13:14:41 UTC
Post by kris
Niedługo chce zabrać się do fugowania klinkieru,
jakie możecie dać rady
1. Czym umyć najlepiej cegły, przed fugowaniem z odrobinek cementu.
2. Czym umyć cegłu po fugowaniu?
3. Czy jeśli trochę fugi najdzie na cegłe, to odrazu ją oczyścić? jeśli
tak to w jakis posób najlepiej?
Czy to fugowanie jest wogóle konieczne?
tak.
Post by kris
Mi komin murowali na zaprawę grafitowa i super to wygląda- fuga tam chyba
nie potrzebna.
fuga uszczelnia ...
Post by kris
Teraz będe murował słupki do ogrodzenia- widziałem że są kolorowe zaprawy do
murowania klinkieru
... i fugowania w jednym .
;-)
Post by kris
- po co więc tam jeszcze fuga jag dokładnie obrobię
brzegi zaprawą?
To się nazywa właśnie fugowaniem ... Czyli zrobisz fugę...
;-)

Czyli pytanie brzmi: po co tam jeszcze fuga skoro zrobię fugę ...?

Szczerze mówiąc nie wiem ...
;-)

Pozdrawiam,
Krzemo.
czupakabra
2009-04-02 13:22:14 UTC
Post by kris
Niedługo chce zabrać się do fugowania klinkieru,
jakie możecie dać rady
Czy to fugowanie jest wogóle konieczne?
Teraz będe murował słupki do ogrodzenia- widziałem że są kolorowe zaprawy do
murowania klinkieru- po co więc tam jeszcze fuga jag dokładnie obrobię
brzegi zaprawą?
Witam

Fugowanie muru z cegły (klinkierowej) jest niezbędne - to warunek
poprawnego wykonania muru który nie będzie dodatkowo zabezpieczany np
tynkowany.
Można murować i fugować w jednym cyklu tak jak robił to kris,
lub najpierw wymurować, a potem fugować. Do obu tych czynności służą
różne gotowe zaprawy murarska i do spoinowania.Fugujemy po związaniu
zaprawy, którą murowaliśmy. Spoina do fugowanie powinna mieć co
najmniej 1,5 cm głębokości (przy ok. 1 cm wysokości). Zaprawa do
fugowania powinna mieć konsystencie mokrej ziemi. Nakładamy kielnią
tzw fugówką. Nie radze stosować żadnych olei czy innych środków przed
fugowaniem jak i myć wodą cegły. Ew. zabrudzenia można usunąć w
trakcie lub po wykonaniej pracy (środki do usuwania nalotów
cementowych/ wapiennych).

pozdrawiam
Sebastian
Bartek
2009-04-02 13:10:52 UTC
Post by amir
[...]
¯adnego oleju, potem nie bêdziesz w stanie dobrze zaimpregnowaæ klinkieru.
Impregnaty na bazie oleju s± g. warte.
Bartek
Krzemo
2009-04-02 13:40:45 UTC
1. Czym umyć najlepiej cegły, przed fugowaniem z odrobinek cementu.
Ławkowcem na sucho...
2. Czym umyć cegłu po fugowaniu?
Ławkowcem na sucho... potem gąbka i woda, gąbkę ma być tylko lekko
wilgotna. Wodę zmieniać bardzo często. I duuużo cierpliwości.
;-)
3. Czy jeśli trochę fugi najdzie na cegłe, to odrazu ją oczyścić?
Kończysz fugowanie i od razu przystępujesz do mycia ...
Co to jest HG?
a) biore HG czysty gres i myje dokladnie cegly
b) czekam az wyschna
a i b wydaje mi się zbędne. Wystarczy szczotką dobrze odkurzyć...
c) biore olej kujawski - z pierwszego tloczenia - i smaruja nim cegly na
zewnatrz, zatyka to wszelakie szpary i nie pozwala zaprawie wlazic na cegle
A kto potem domyje z tego oleju? Ja bym nie ryzykował...
d) robie zaprawe do fugowania, tak aby konstystencja byla mniej wiecej
mokry piasek, lekko puknieta np kulka powinna sie rozsypywac
Na tyle mokre musi być żeby po przyciśnięciu i przejechaniu kielnią
robiła się gładka powierzchnia ...
;-)

Dodam że proporcje muszą być identyczne inaczej wyjdą różnice w
kolorach. I musi być dobrze rozrobione ....
[...]
Przydadzą się do tego suche szmaty.. ale jak zdąży trochę obeschnąć to
łatwo odchodzi "ławkowcem"
1m2 muru to ok 1-2 godziny, na poczatku bylo duzo wolniej :o)
Spieszyć się nie należy... chyba że chcesz na tym zarabiać ...
;-)

Pozdrawiam,
Krzemo.
amir
2009-04-03 08:34:32 UTC
:o)

Spieszyæ siê nie nale¿y... chyba ¿e chcesz na tym zarabiaæ ...
;-)

dziêki serdeczne za podpowiedzi,

spieszyæ siê nie bêdê bo robiê to dla siebie :)

pozdrawiam
TR
a***@gmail.com
2009-04-03 19:07:47 UTC
 spieszyć się nie będę bo robię to dla siebie :)
Ja fugowalem komin z moim ojcem - on sie tak nie pitolil jak ja i
ostatecznie przyjelismy taki system -> on wciskal "byle jak" zaprawe
(specjalna do fugowania oczywiscie), najpierw mala kielenka do
fugowania, potem juz zwykla kielnia murarska, a ja sie bawilem mala
kielenka i elegancko wyrownywalem fuge. Trzeba do tego
duuuuuuuuuuuuuuuuuuuzo cierpliwosci (w pierwszym podejsciu rzucilem
robota po 30 min obrobiwszy ze dwie cegly i poszedlem na spacerek
ochlonac ;))) Pozniej bylo coraz lepiej, na koniec naprawde idzie to
szybko. Jak bardzo trzeba sie z tym pitolic zalezy m.in. od rodzaju
cegly - ja mialem cegle "matrix" produkcji CRH Klinkier - ciemna i
dosc gladka - zrobilismy dzien wczesniej test - wymazalismy ja zaprawa
- bez problemu dalo sie ja doczyscic wilgotna szmatka na drugi dzien.
Tobie tez radze zrobic taki test!! Nie bardzo wyobrazam sobie jak sie
da robic fuge na klinkierze recznie formowanym i chropowatym..
Podziwiam tych, co potrafia to robic :-) Konsystencja zaprawy musi byc
rzeczywiscie tylko ledwo wilgotna, samo wyrownywanie fugi szlo mi o
dziwo tym lepiej im zaprawa byla gestsza (wtedy przypadkowy ruch
kielnia nie tam gdzie trzeba nie powoduje zniszczenia fugi ;-)
pozdr.

Adam Sz.
Igus'
2009-04-03 18:33:58 UTC
Post by Krzemo
[...]
Zapytam tak: fugowałeś kiedyś klinkier ?

BR
Igus'
Krzemo
Tak. Bo co?
Igus'
2009-04-03 18:47:52 UTC
Post by amir
Witam!
[...]
Jako, że opis pod spodem mój, a i parę metrów kwadratowych wyfugowałem
to się wypowiem :o)

1. Umyć. Generalnie zasada jest taka, że ma być czysto. Łatwiej fugować
i łatwiej czyścić.
2. Ja myłem właśnie tym HG, w Castoramie takie było do czyszczenia. Ale
jak weźniesz dowolny środek do czyszczenia klinkieru też będzie dobrze.
3. Ja robiłem tak:
Rozrabiałem fugi na ok 1m2 (wszystko zależy jak szybko fugujesz) czyli
na ok 1h roboty. Jak kończyła się fuga to szczotką, na sucho zamiatałem
nadmiar. Fuga pomiędzy cegłami była jeszcze wilgotna, ale te grudki
luzem na tyle suche, że dawały się zamieść.
Post by amir
Co to jest HG?
j.w.
Post by amir
a) biore HG czysty gres i myje dokladnie cegly
b) czekam az wyschna
czyli mam czytelnie widoczny teren prac i w razie czego wiem, że to
fuga, a nie resztki np cementu, czy kleju.
Post by amir
c) biore olej kujawski - z pierwszego tloczenia - i smaruja nim cegly na
zewnatrz, zatyka to wszelakie szpary i nie pozwala zaprawie wlazic na cegle
Po oleju łatwiej jest wyczyscic. Impregnat to kiepski, ale na czas
fugowania wystarczający. Jak będzie świciło słonko to szybko wsiąka.
Po zafugowaniu i wyschnięciu warto zaimpregnować, ale to już inna bajka.
Post by amir
d) robie zaprawe do fugowania, tak aby konstystencja byla mniej wiecej
mokry piasek, lekko puknieta np kulka powinna sie rozsypywac
To ważne, o ile nie najważniejsze. Konsystencja fugi. Widziałem magików co:
a) fugowali jak płytki w łazience, już drugi rok próbują doczyścić klinkier
b) fugowali używając pistoletu do silikonu i strego pojemnika po
silikonie - opatrunki zmieniali co parę godzin, a jednego dnia używali
ręki prawej, a drugiego lewej
Post by amir
e) mam kielnie do fugowania - tak jak pisali koledzy szerokosci ok 1cm i
I do tego szeroka szpachla ...
Post by amir
[...]
Powodzenia i cierpliwości :o)

BR
Igus'
Krzemo
2009-04-04 06:28:19 UTC
Post by Igus'
Jako, że opis pod spodem mój, a i parę metrów kwadratowych wyfugowałem
to się wypowiem :o)
1. Umyć. Generalnie zasada jest taka, że ma być czysto. Łatwiej fugować
i łatwiej czyścić.
Niby w czym ta łatwość większa?
Post by Igus'
2. Ja myłem właśnie tym HG, w Castoramie takie było do czyszczenia. Ale
jak weźniesz dowolny środek do czyszczenia klinkieru też będzie dobrze.
To się robi PO!
Post by Igus'
[...]
Dodam że trzeba uważać żeby szczotką nie zajechać na fugę...
;-)

I w zasadzie z tym omiataniem nie ma się co spieszyć. Zaprawa do fug,
jak jest jej b. cienka warstwa (pomazane) to szybciej wyschnie niż
zwiąże. Byle by nie zostawiać tego na następny dzień.
Post by Igus'
Post by amir
a) biore HG czysty gres i myje dokladnie cegly
b) czekam az wyschna
czyli mam czytelnie widoczny teren prac i w razie czego wiem, że to
fuga, a nie resztki np cementu, czy kleju.
No chyba że masz aż tak obsyfione że nie widać krawędzi... ja sam
murowałem i fugowałem, więc takich ekstremalnych sportów nie musiałem
wyczyniać (praktycznie było czysto).
Post by Igus'
Post by amir
[...]
Olej i to tfu jadalny ... Nie wolno tego robić. Powiem więcej - lepiej
też nie impregnować zbyt szybko (niech sobie "wykwitnie" co ma a potem
się to doczyści), bo nie ma nic bardziej ohydnego jak wykwity
wychodzące spod impregnatu ...
Post by Igus'
[...]
Chyba zmyślasz ... chociaż kto wie.. pomysłowość budowlańców nie zna
granic.
;-)

Pozdrawiam,
Krzemo.