Burza, oswietlenie awaryjne.
Maniek4
2009-06-23 22:29:04 UTC
Uszanowanie.

Siedze sobie dzisiaj na budowie i bawie sie w zabudowe kibla wiszacego.
Godzina 22 cos tam zaczyna sie burza, na dworze ciemno. Blysk pioruna w
oddali i swiatla nie ma w calej okolicy, w domu rzecz jasna tez. Chwile
czekam, ale nic, nadal ciemno. No to jade do domu, bez pradu i tak d..pa
blada. Niestety w calym domu ciemnosci egipskie i trudno znalezc droge do
schodow. Podrodze potykam sie o narzedzia, lezace profile i inne duperele.
Na takie okazje zrobilem oswietlenie awaryjne, niestety nie podlaczylem
jeszcze, bo to ciagle budowa. Dzis wiem ze bylo warto. Nie koniecznie musza
to byc dlugie zaniki napiecia, ale chociaz nie spadnie sie na ryj w czasie
burzy. Dzis tez przekonalem sie ze dom to nie mieszkanie i chodzenie po nim
po ciemku to nie to samo co po mieszkaniu w ktorym zwykle nie ma schodow.
Polecam kazdemu, nawet najprostrze rozwiazania na zwyklym UPS i kilku
oprawach LED w pomieszczeniach komunikacyjnych.

Pozdro.. TK
Adam Płaszczyca
2009-06-23 23:21:15 UTC
Post by Maniek4
Polecam kazdemu, nawet najprostrze rozwiazania na zwyklym UPS i kilku
oprawach LED w pomieszczeniach komunikacyjnych.
A ja polecam słownik ortograficzny i latarkę.
--
___________ (R)
_______/ /_ GG: 3524356
Tomasz O.
2009-06-24 05:40:16 UTC
Post by Maniek4
Uszanowanie.
Dzis tez przekonalem sie ze dom to nie mieszkanie i chodzenie po nim po
ciemku to nie to samo co po mieszkaniu w ktorym zwykle nie ma schodow.
Zasadniczo weŒ pod wzgl±d, ¿e jak sam napisa³e¶ to jeszcze budowa i nigdy
nie wiesz co i gdzie le¿y.
Jak ju¿ zamieszkasz ustawisz graty na miejscu, przyzwyczisz siê do uk³adu
domu (³±cznie ze schodami) to nie bêdzie tak Œle. O¶wietlenie awaryjne to
mo¿e nie jest jaki¶ super wydatek ale i tak wydaje mi siê ¶rednio przydatny.

Tomasz
Jan Werbiński
2009-06-24 06:09:05 UTC
1. W moim domu z zamkniętymi oczami i prawie bez dotykania ścian trafiam w
dowolne miejsce.
2. Nigdy nie jest całkowicie ciemno.
3. Czołówki Petzla, lampy gazowe, naftowe, zapałki i świeczki mam w
nadmiarze.
Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/
Marek Dyjor
i co trzymasz to w każdym pomieszczeniu?
Dy
2009-06-24 08:42:52 UTC
kiedys dawno temu podjalem watek zasilania awaryjnego. Pozniej temat
powtarzal sie i zapewne jeszcze bedzie nie raz. Awaryjne oswietlenie
jest konieczne i to bez 2 zdan. Reszta to kwestia rozwiazania.
Mieszkamy w tej czesci europy, gdzie sprawnosc i jakosc osiagniec
cywilizacyjnych ogladana jest przez szybke i podziwiana i nic wiecej.

Pozdrawiam
Dy
Jan Werbiński
2009-06-24 10:00:23 UTC
Post by Marek Dyjor
Post by Jan Werbiński
[...]
1+2+3= trafiam nawet z zamkniętymi oczami w miejsce, gdzie je mam. Nie
mieszkam w bunkrze. Światło księżyca i lamp ulicznych jest wystarczające. W
razie klęski żywiołowej sprawdziła się czołówka.
Maniek4
2009-06-24 15:24:01 UTC
U¿ytkownik "Jan Werbiñski" <***@janwer.com> napisa³ w
wiadomo¶ci news:h1su1u$8s0
1+2+3= trafiam nawet z zamkniêtymi oczami w miejsce, gdzie je mam. Nie
mieszkam w bunkrze. Šwiat³o ksiê¿yca i lamp ulicznych jest wystarczaj±ce.
Lamp ulicznych....
Wczoraj zrobilo sie ciemno w calej okolicy, lacznie z ulica. Ksiezyca nie
bylo bo niby skad skoro burza. Pioruny troche swiatla dawaly, tylko jakos
nie za dlugo. Poza tym bylo ciemno jak w d.., wiec o knontuzje nie trudno.
Oczywiscie ze nie jest to sytuacja smiertelna, ale z cala pewnoscia
niewygodna. Po co mam chodzic szukac latarek skoro swiatlo z lampek LED
swieci sie do wyczerpania akumulatora, a z latarkami chodzic mi sie nie chce
caly czas.

Pozdro.. TK
Marek Dyjor
2009-06-24 19:48:10 UTC
w wiadomości news:h1su1u$8s0
Post by Jan Werbiński
[...]
szczególnie jak siedzisz w ciemnej łazience na sraczu i właśnie gaśnie ci
światło i nie widzisz nawet swojej ręki :)
kris
2009-06-25 07:06:19 UTC
w wiadomo¶ci news:h1su1u$8s0
szczególnie jak siedzisz w ciemnej ³azience na sraczu i w³a¶nie ga¶nie ci
¶wiat³o i nie widzisz nawet swojej rêki :)
I tak samo prawdopodobne jest to ze wtedy awaryjne nie zadzia³a.
To wszystko ekstrenmalne sytuacje ma³o prawdopodobne.
U ka¿dego jest inaczej ale u mnie sensu zak³adania o¶wietlenia awaryjnego
nie by³io ¿adnego.
Zaniki napiêcia praktycznie nie wystepuj±. A znaj±c ¿ycie jak raz na 5 lat
wystapia to oka¿e sie ¿e UPS padniêty albo co.
A jak faktycznie awarie beda czêstsze to poprostu jeden obwód o¶wetlenia
podepnê pod uk³ad z UPS przy tablicy rozdzielczej.

Ale ka¿dy robi wg swoich lokalnych warunków.
To tak jak z bajerami typu: zapalanie ¶wiat³a w kuchni za pomoca laptopa w
sypialni- ludzie wydaja na takie cuda mniejsz± lub wieksz± kasê a u¿ywaæ
tego bêd± przez kilka miesiecy na pocz±tku i potem sporadycznie aby
pochwaliæ sie znajomym ¿e maj± dom inteligentny.

Krzysiek
Sebcio
2009-06-25 13:48:07 UTC
To tak jak z bajerami typu: zapalanie światła w kuchni za pomoca laptopa w
sypialni- ludzie wydaja na takie cuda mniejszą lub wiekszą kasę a używać
tego będą przez kilka miesiecy na początku i potem sporadycznie aby
pochwalić sie znajomym że mają dom inteligentny.
Widzisz, pewne rzeczy mają sprawiać komuś przyjemność i nie muszą być w
żaden sposób uzasadnione. Tak jak są ludzie którzy lubią gadżety, tak są
też tacy którzy to krytykują, przy czym krytyka ta nierzadko znajduje
swoje podłoże w zazdrości, że ich na to nie stać... ;-)
Sebcio
kris
2009-06-25 14:21:07 UTC
Post by kris
[...]
Widzisz, pewne rzeczy maj± sprawiaæ komu¶ przyjemno¶æ i nie musz± byæ w
¿aden sposób uzasadnione. Tak jak s± ludzie którzy lubi± gad¿ety, tak s±
te¿ tacy którzy to krytykuj±, przy czym krytyka ta nierzadko znajduje
swoje pod³o¿e w zazdro¶ci, ¿e ich na to nie staæ... ;-)
Ok ka¿dy robi dla siebie. Nie wiem tylko co ma przyjemno¶æ do zapalania
¶wiat³a za pomoca laptopa z kanapy. Nie o zazdro¶æ tu chodzi bo takie co¶
mo¿na zrobiæ naprawdê niewielkim kosztem
I czego zazdro¶ciæ- tego ¿e aby zgasiæ ¶wiat³o kto¶ uruchamia laptopa,
odpala odpowiednia aplikacje, gasi swiat³o, zamyka aplikacje, wy³acza
laptopa;))))
Ja np podchodze do wy³acznika i gaszê.
.
Bardziej chodzi³o mi o to ¿e tego typu bajery tak naprawdê sa poŒniej
niewykorzystywane.
Ja naprawdê nie zazdroszczê nikomu o¶wietlenia awaryjnego- koszt tego
o¶wietlenia to 150-200z³.
Ale np u mnie nie by³o sensu wydawac 200z³ skoro zaników napiecia
praktycznie nie ma. U Mañka np braki pradu siê zdarzaj± wiec awaryjne
zrobi³(inna sprawa ¿e gdy by³o potrzebne to nie zadzia³a³o;)).
Tam to mia³o sens i tyle- a wymy¶lanie na si³e sytuacji ekstremalnych aby
co¶ udowodniæ nic nie daje.
Gdzie¶ wczesniej napisa³em o motolotniarzu nad moj± cha³upa. I teoretycznie
u mnie jest bardziej prawdopodobne ¿e k³opotów narobi mi ten lotniarz
latajacy w ka¿dy prawie weekend nad moja cha³up±(np spadaj±c mi na g³owe)
ni¿ to ¿e zabraknie pr±du wtedy kiedy ja bêde siedzia³ na sraczu i z powodu
ciemno¶ci nie widzia³ swojej rêki. To w³a¶nie przyk³ady takich wymy¶lanych
na si³e prawie nieprawdopodobnych sytuacji aby udowodnic jakies tezy.
Tak samo jest wielce bardziej prawdopodobne to ¿e zapalone ¶wiat³o w kuchni
zgasisz normalnie wy³±cznikiem a nie bedziesz do tego celu u¿ywa³ laptopa;))
Nigdy niczego nikomu nie zazdro¶ci³em- jedynie dziwiê sie jak niektórzy
lubi± komplikowaæ rzeczy proste i dziwiê siê ¿e niektórzy wydaj± kase na
rzeczy których pó¿niej nie bêd± u¿ywaæ. A tyle mi chyba wolno.;)))

Krzysiek
Marek Dyjor
2009-06-25 14:58:26 UTC
Post by Sebcio
[...]
Ok każdy robi dla siebie. Nie wiem tylko co ma przyjemność do
zapalania światła za pomoca laptopa z kanapy. Nie o zazdrość tu
chodzi bo takie coś można zrobić naprawdę niewielkim kosztem
Ok jakim kosztem zrobisz mi system sterowania swiatłem ok 6 punktów
świtlnych część włącz wyłacz część sciemnialna. sterowanie z 3 wiejść do
salonu oraz z pilota, możliwość łatwej rozbudowy o kolejne punktu.
Tak samo jest wielce bardziej prawdopodobne to że zapalone światło w
kuchni zgasisz normalnie wyłącznikiem a nie bedziesz do tego celu
używał laptopa;))
no ja używam wyłacznika ale moge też pilotem albo laptopem albo czujnikiem
ruchu w suficie kuchni.

Nigdy niczego nikomu nie zazdrościłem- jedynie
dziwię sie jak niektórzy lubią komplikować rzeczy proste i dziwię się
że niektórzy wydają kase na rzeczy których póżniej nie będą używać. A
tyle mi chyba wolno.;)))
Maniek4
2009-06-25 17:03:58 UTC
Ok jakim kosztem zrobisz mi system sterowania swiat³em ok 6 punktów
¶witlnych czê¶æ w³±cz wy³acz czê¶æ sciemnialna. sterowanie z 3 wiej¶æ do
salonu oraz z pilota, mo¿liwo¶æ ³atwej rozbudowy o kolejne punktu.
Marek w sumie nie o to chodzi jakim kosztem tylko po co? Do zapalania
swiatla w kilku miejscach mozna uzyc prostych wlacznikow krzyzowych, lub
przekaznika bistabilnego. Do sciemniacza mozna dolozyc po prostu drugi
obwod. Mozna tez wszystko tak skomplikowac, ze trzeba bedzie faktycznie
jakis serwer postawic dedykowany, ale po co? Pilota i sciemniacze wymyslono
jakies pewnie 10 lat temu, wiec mozna i tak. Ostatecznie ile razy
potrzebujesz z tego korzystac i jak dlugo bedzie to zabawne ze godzisz sie
na koszt sam nie wiem, strzelam 30 000? Kazdy oczywiscie robi jak lubi,
czlowiek lubi gadzety jak to Sebcio wspomnial, tyle ze te gadzety dosc
szybko sie nudza i sa w minimalnym stopniu uzyteczne w calej okazalosci i w
tym z Krisem sie zgadzam.

Pozdro.. TK
Marek Dyjor
2009-06-25 17:09:37 UTC
Post by Maniek4
Post by Marek Dyjor
[...]
zanczy uważasz że sterowanie oświetleniem przepilota jest bezsensu?
Sterowanie telewizorem pilotem też kiedyś się wydawało idotyczne a teraz
nitk soebi inaczej nei wyobraża.

W czasch gdy w pokoju byłą jedna żarówka na środku sterowanie było bez
sensu. jednak gdy mamy kilka źródeł światła to już jest sens sterować tym
bardziej inteligentnie niż kilkoma wyłącznikami w jednym miejscu,
szczególnei jak salon ma 50m2 i kilka wejść.
Maniek4
2009-06-25 17:33:47 UTC
zanczy uwa¿asz ¿e sterowanie o¶wietleniem przepilota jest bezsensu?
Sterowanie telewizorem pilotem te¿ kiedy¶ siê wydawa³o idotyczne a teraz
nitk soebi inaczej nei wyobra¿a.
Mi nie potrzebne, ale i tak nie uwazam ze niepotrzebne. Takie piloty
wymyslono ponad 10 lat temu. Mozna bylo swiatlo sciemniac pilotem od
telewizora. Zamierzchla epoka, wiec zaden to wynalazek. Takie sciemniacze
mozna sobie kupic i dzis i cieszyc sie nimi bez montowania inteligentnego
domu. Taki byl moj zamysl.
W czasch gdy w pokoju by³± jedna ¿arówka na ¶rodku sterowanie by³o bez
sensu. jednak gdy mamy kilka Œróde³ ¶wiat³a to ju¿ jest sens sterowaæ tym
bardziej inteligentnie ni¿ kilkoma wy³±cznikami w jednym miejscu,
szczególnei jak salon ma 50m2 i kilka wej¶æ.
Legrand wymyslil cos takiego dajace sie adoptowac nawet do starych
instalacji. Ma pilota, scenariusze i takie tam. Naprawde dla kilku zarowek
wiecej nie trzeba okablowywac calego domu i sterowac komputerem. No ale jak
kto lubi. Kiedys czytalem, ze ktos tam sobie cala telemetrie zrobil i jadac
w pociagu widzial w telefonie, ze temperatura kotla weglowego zaczela
spadac. Zadzwonil wiec do ojca zeby podlozyl. Coz za radosc.

Pozdro.. TK
Marek Dyjor
2009-06-25 17:44:32 UTC
Post by Maniek4
Post by Marek Dyjor
[...]
maja bardzo ograniczone możliwości.
możemy wypośrodkować. nie musimy wszytskiego monitorować.
Maniek4
2009-06-25 17:53:06 UTC
Post by Maniek4
montowania inteligentnego domu. Taki byl moj zamysl.
maja bardzo ograniczone mo¿liwo¶ci.
No pewnie sciemniaja tylko swiatlo, kawy Ci nie zrobi jak to sciemniacz. :-)
mo¿emy wypo¶rodkowaæ. nie musimy wszytskiego monitorowaæ.
Ja akurat monitorowac zarowek nie bede, nie chce i nie lubie. Ty tez nie
bedziesz bo Ci sie znudzi, no ale masz co chciales.

Pozdro.. TK
Marek Dyjor
2009-06-25 20:04:09 UTC
Post by Maniek4
Post by Marek Dyjor
możemy wypośrodkować. nie musimy wszytskiego monitorować.
Ja akurat monitorowac zarowek nie bede, nie chce i nie lubie. Ty tez
nie bedziesz bo Ci sie znudzi, no ale masz co chciales.
telewizor też masz bez pilota, bo można sobie podejść? a stroisz go za
pomocą wielkiej gałki którą zmieniasz płynnie częstotliwość generatora
mieszacza?

można sobie życie utrudniać ale można też ułatwiać.
Maniek4
2009-06-25 20:55:24 UTC
Post by Maniek4
Ja akurat monitorowac zarowek nie bede, nie chce i nie lubie. Ty tez
nie bedziesz bo Ci sie znudzi, no ale masz co chciales.
telewizor te¿ masz bez pilota, bo mo¿na sobie podej¶æ? a stroisz go za
pomoc± wielkiej ga³ki któr± zmieniasz p³ynnie czêstotliwo¶æ generatora
mieszacza?
mo¿na sobie ¿ycie utrudniaæ ale mo¿na te¿ u³atwiaæ.
Mi wszystko jedno kto jak sobie zycie upraszcza. Ja zapalam swiatlo i siedze
a telewizor przelaczam miedzy reklamami znacznie czesciej jak zmieniam
swiatlo. Wybacz tu analogii nie widze. Powiedz mi ile razy potrzebujesz
zmienic swiatlo jak siedzisz np. przed telewizorem wieczorem, czy siedzisz
przed kompem i tworzysz kolejnego posta?? Ja wchodze do pokoju wlaczam
swiatlo jakie mi pasuje i korzystam do woli. Pije piwko i dalej korzystam.
Czesciej wychodze za potrzeba przy piwku niz zmieniam oswietlenie, poki co
pilotem tego nie zalatwie. O wygodnych wlacznikach przy kazdych drzwiach nie
ma co gadac, bo nie wymaga to zadnej inteligencji domowej, poza odrobina jej
u wykonawcy. Dla mnie to nadal zbedny i kosztowny bajer. Szczerze mowiac nie
wiem do czego taka inteligencje moglbym wykorzystac wychodzac nawet poza
obreb oswietlenia. Dzis na dobra sprawe nie trzeba montowac zadnych czujek
ruchu by system mogl odgadnac, ze np. o 3 w nocy idziesz do lazienki i tam
trzeba zapalic swiatlo. Mozna sobie zamontowa oszczedne oprawy LED swiecace
cala noc w ciagach komunikacyjnych, calosci zbierze sie moze 10W. Przy
takiej pompie CO np. 50W ktora nikt sie nie przejmuje to pikus. Dla bardziej
wymagajacych sa gotowe systemy nie wymagajace kablowania calego domu i
placenia za to grube dziesiatki tysiecy, ot chocby wspomniany Legrand z
pilotem i innymi pierdolami.

Pozdro.. TK
kris
2009-06-26 07:37:46 UTC
--
Krzysiek
Post by Maniek4
Post by Maniek4
[...]
Jak kto¶ lubi to sobie montuje i mi nic do tego.
Jednak znajac ¿ycie mysle ¿e za pó³ roku Twój pilot do
w³±czania/wy³aczania/¶ciemniania itp bedzie le¿a³ gdzies zapomniany w k±cie
salonu i bedziesz go gor±czkowo poszukiwa³ jak odwiedzi Ciê dawno nie
widziany znajomy a Ty zechcesz zademonstrowaæ mu "inteligencje" domu.,
Pisze tak gdy¿ widzia³em ju¿ u róznych osób cudowne systemy, okablowania itp
które pó¿niej s± nieu¿ywane.
Jesienia zesz³ego roku by³em u znajomego- nowy dom, mieszka³ w nim od ok
roku. W kazdym pokoju ze ¶cian w róznych dziwnych miejscach wystawa³y
kabelki/ by³y puszki. Okaza³o sie ¿e mia³ go¶ciu naczyta³ sie ró¿nych opini
i kaza³ sobie do kazdego pokoju kilka skretek doprowadzic(bot siec bedzie/
kablówke rozdzieli itp) do kazdego pokoju w kilku miejscach mia³
doprowadzony koncentryk, pod ka¿dym oknem kabel(bo moze rolety kiedys
elektryczne sobie kupi) itp Do ka¿dego w³±cznika tez mia³ doprowadzony
dodatkowy kabel w celu dorobienia pózniej "inteligencji".
W praktyce okaza³o siê ¿e tv ogl±da tylko w salonie, z kompa korzysta w
osobnym pokoju, a rolet nie ma do dzisiaj a ¿ona stwierdzi³a ¿e mieæ nie
bêd± bo im niepotrzebne. Inteligencji tez nie montuje bo dobrze rozplanowane
wy³±czniki spe³niaj± swoje zadanie.
I tak sobie te kabelki wygl±daj± ze ¶cian/siedz± nieu¿ywane w puszkach.
Koszt ich by³ pewnie pomijalny w ca³ym koszcie budowy domu wiêc kabelki s±.
Niektóre pewnie z nich kiedy¶ wykorzysta- np doro¶nie dziecko to uruchomi tv
w jego pokoju. Ale sporo z nich wykorzystane nigdy nie bêdzie.

Krzysiek
kris
2009-06-26 07:20:57 UTC
Ok jakim kosztem zrobisz mi system sterowania swiat³em ok 6 punktów
¶witlnych czê¶æ w³±cz wy³acz czê¶æ sciemnialna. sterowanie z 3 wiej¶æ do
salonu oraz z pilota, mo¿liwo¶æ ³atwej rozbudowy o kolejne punktu.
My¶ê ¿e korzystaj±c z systemu Legranda za 20tys móg³bym w³±czaæ pilotem od
tel. ¶wiat³o w lodówce a pilotem od bramy garazowej uruchamiaæ nawadnianie
trawnika.
A mo¿na to samo zrobiæ tak ja kilka tygodni temu rozpisaywali o tym Jacek
"Plumpi" z Adamem Sz. Wtedy pewnie z przeznaczonych na ten cel 5tys z³
zosta³o by mi na bilet do Krakowa, zrobienie u Ciebie grilla na podwórku, a
jak zadowoli³by¶ siê polsk± wódka a nie zagranicznymi p³ynami w kolorze
herbaty to starczy³oby mi pewnie i na bilet powrotny;)))

Krzysiek
Marek Dyjor
2009-06-26 07:41:53 UTC
Post by Marek Dyjor
[...]
Myśę że korzystając z systemu Legranda za 20tys mógłbym włączać
pilotem od tel. światło w lodówce a pilotem od bramy garazowej
uruchamiać nawadnianie trawnika.
no i ja mam zrobione z systemie XComfort
A można to samo zrobić tak ja kilka tygodni temu rozpisaywali o tym Jacek
"Plumpi" z Adamem Sz. Wtedy pewnie z przeznaczonych na ten cel
5tys zł zostało by mi na bilet do Krakowa, zrobienie u Ciebie grilla
na podwórku, a jak zadowoliłbyś się polską wódka a nie zagranicznymi
płynami w kolorze herbaty to starczyłoby mi pewnie i na bilet
powrotny;)))
tylko że wtedy brakujące 15000 pochłonie moja praca nad robeineim róznych
elementów tego systemu. Pomijajac ze zaletą sysytemu radiowego jest
ELASTYCZNOŚĆ której pozbawione sa systemy przewodowe.
kris
2009-06-26 07:53:03 UTC
Pomijajac ze zalet± sysytemu radiowego jest ELASTYCZNOŠÆ której
pozbawione sa systemy przewodowe.
,
Zaraz siê zacznie ostra dyskusja na ten temat;)))

Krzysiek
kris
2009-06-26 08:03:52 UTC
--
tylko ¿e wtedy brakuj±ce 15000 poch³onie moja praca nad robeineim róznych
elementów tego systemu.

Krzysiek
Marek Dyjor
2009-06-26 08:34:54 UTC
--
Post by Marek Dyjor
tylko że wtedy brakujące 15000 pochłonie moja praca nad robeineim
róznych elementów tego systemu.
Wiesz co. Ja myślę że tu chodzi o coś innego. Ty kupiłes gotowy
system, jestes z niego zadowolony i ok. Osoby które robia takie
systemy same robią to dlatego bo lubia, bo maja satysfakcję że coś
takiego zrobili samemu, bo mają zajecie na długie jesienne wieczory.
Ja też sporo rzeczy robię nie dlatego że mi potrzebne tylko dla tego
że lubię. Np stać mnie aby kupić na zime porąbane drewno i nic przy
nim nie robić. Ale kupiłem piłę motorową i siekierę bo lubie pracować
przy drewnie. Po 9 godzinach siedzenia za biurkiem praca fizyczna to
zbawienie;)) Parę lat temu robiłem przyczepki samochodowe
wykorzystując tylną oś od Audi itp. Satysfakcja z własnej pracy- bezcenna.
ja też lubie różne żeczy robić ale z wiekiem stiwerdziłem że robie tylko to
co mnie nie bęzie wkurzało swoja topornością.

zrobienie systemu inteligentnego domu samodzielnei to olbrzymia praca,
koniecznośc wykonania dziesiatek powtarzalnych nudnych elementów, oraz
problemy z estetycznymi elementami front endu, takie sprawy w amatorskim
wykonaniu wychodzą byle jako, poniweaż nie jesteśmy w stanie samodzielnie
wykonac estetycznych obudów z tworzyw sztucznych.

mogę zbudowac scianę z cegły klinkierowej, mogę zrobic glazurę w łazience,
mogę zrobić sieć komputerową, mogę zbudować komputer multimedialny itp...
ale obudowę do kompa kupiłem.
Sebcio
2009-06-26 09:30:34 UTC
Post by Marek Dyjor
ja też lubie różne żeczy robić ale z wiekiem stiwerdziłem że robie tylko
to co mnie nie bęzie wkurzało swoja topornością.
Ta toporność zależy wyłącznie od Ciebie - możesz to zrobić tak, aby
topornie nie było. Wielkim plusem własnego projektu jest możliwość
uszycia go na miarę Twojego domu i Twoich potrzeb oraz dopięcia
wszystkiego na ostatni guzik. Szczególnie że cały potencjał leży w
oprogramowaniu, które możesz wolnymi chwilami dopracowywać bez
ponoszenia kosztów.
Post by Marek Dyjor
[...]
A to już mit z czasów komuny. Teraz na rynku jest cała gama obudów,
których nie musisz nawet dostosowywać do Twojego zastosowania, bo pasują
jak ulał. Tak czy inaczej, nawet jak zajdzie potrzeba możesz skorzystać
z całej gamy firm, które świadczą usługi w prototypowaniu - wyfrezują Ci
dowolne kształty, otwory w obudowie itd. To oczywiście wszystko kwestia
kosztów, ale nie są one jakoś szczególnie porażające.
Sebcio
Marek Dyjor
2009-06-26 09:48:28 UTC
Post by Marek Dyjor
[...]
podejżewam że ostatecznei bezie mnei to kosztować tyle co system kupiony z
półki ale bez nerwów z kombinowanewm jak to ma działać.

albo bez efektu opisane w którymś poście (dom z wisącymi ze scian kabelkami
do wykorzytsania kiedyś.
Sebcio
2009-06-26 09:53:30 UTC
Post by Marek Dyjor
podejżewam że ostatecznei bezie mnei to kosztować tyle co system kupiony
z półki ale bez nerwów z kombinowanewm jak to ma działać.
To już zależy co dany system ma robić - czasem faktycznie taniej
zainstalować gotowy, czasem jednak (i to chyba częściej) zrobić własny.
Oczywiście to też zależy od zaplecza jakie się posiada oraz wiedzy.
Sebcio
kris
2009-06-26 12:01:51 UTC
To ju¿ zale¿y co dany system ma robiæ - czasem faktycznie taniej
zainstalowaæ gotowy, czasem jednak (i to chyba czê¶ciej) zrobiæ w³asny.
Oczywi¶cie to te¿ zale¿y od zaplecza jakie siê posiada oraz wiedzy.
Prosze przekonaj mnie niedowiarka ¿e taki system u³atwi mi ¿ycie.
Co takiego inteligentnego jakikolwiek system zrobi w moim domu.
Tylko prosze nie pisz rzeczy typu ze ¿e z drugiego koñca Polski bede móg³ za
pomoca laptopa wy³aczyæ ¶wiat³o w kiblu;))
Odno¶nie oswietlenia to w domu potrzebne jest jego wygodne
za³±czanie/wy³±czanie. Niektórzy potrzebuj± jeszcze o¶wietlenie awaryjne.
Ale to wszystko mo¿na spokojnie zrobiæ tradycyjnymi "nieinteligentnymi"
wy³±cznikami.
Co jeszcze jest potrzebne w kwesti oswietlenia podczas normalnego mieszkania
w domu?
Co wiecej oferuj± systemy "inteligentne" oprócz satysfakcji u¿ytkownika z
ich posiadania?
Ja nie wiem. Mo¿e odpalanie ¶wiat³a pilotem? Ale to mo¿na zrobiæ tradycyjnie
za kilkadziesi±t z³.

Krzysiek
Sebcio
2009-06-26 12:30:04 UTC
Prosze przekonaj mnie niedowiarka że taki system ułatwi mi życie.
Nie wiem czy Tobie, bo możesz mieć inne preferencje niż ja. Dla mnie na
przykład:

* system może automatycznie wyłączyć światło w kiblu, jeśli zobaczy że
alarm od dłuższego czasu nie zgłasza pobudzenia czujki PIR; wkurza mnie
zostawianie światła w kiblu non stop włączonego a jest to u mnie w domu
normą
* system automatycznie zmienia reżim pracy ogrzewania w sytuacji, gdy
nikogo nie ma w domu; po co mam grzać chatę gdy mnie nie ma tak jak
gdybym był ? analogicznie, po rozbrojeniu system wróci do normalnego trybu
* po rozwinięciu ekranu projekcyjnego w salonie i po naciśnięciu "Play"
na pilocie od media center powoduje płynne wygaszenie świateł w salonie;
naciśnięcie "Pause" powoduje częściowe rozjaśnienie światła (np. gdy
idziesz do kuchni po kolejne piwo albo wylać się do kibla)
* po uzbrojeniu alarmu po pewnym czasie automatycznie zasunięte zostaną
rolety
* w przypadku gdy zostanie włączone oświetlenie ogrodowe, nawadnianie
ogrodu zostanie wstrzymane
* w sytuacji gdy wykryta zostaje anomalia (brak prądu, awaria
ogrzewania, brak lub wypływ wody, wypływ gazu etc.), domownicy zostają
powiadomieni poprzez SMS

To kilka pomysłów "na biegu". Rzecz w tym że prawdziwie inteligentny
dom ma być dostosowany do zapotrzebowania domowników a nie odwrotnie.
Tak więc faktycznie bezsensowny będzie "inteligentny" dom, który nie
robi tego czego po nim oczekują mieszkańcy a wyłącznie to, co wymyślił
sobie producent. Tak więc dla mnie światło na pilota będzie mniej ważne
niż to samo światło wyłączające się po włączeniu filmu z rzutnika.
Co wiecej oferują systemy "inteligentne" oprócz satysfakcji użytkownika z
ich posiadania?
Obawiam się że ograniczasz pojęcie "inteligentnego domu" li tylko do
oświetlenia. Rozumiem jednak że to dość powszechna tendencja nadużywania
pojęcia przez samych producentów czy dystrybutorów. Inteligentny dom czy
budynek to możliwość zorganizowanego sterowania wszystkimi (lub
większością) jego instalacji: oświetleniem, ogrzewaniem, wentylacją,
roletami, systemem alarmowym, nawadnianiem ogrodu itd.

Przyznam Ci rację, że wydawanie tysięcy tylko na "inteligentne"
oświetlenie jest bez sensu. Nie mieszajmy jednak pojęć - inteligentnego
domu (np. BMS) i zaawansowanego systemu sterowania oświetleniem.
Sebcio
kris
2009-06-26 12:49:55 UTC
Nie wiem czy Tobie, bo mo¿esz mieæ inne preferencje ni¿ ja. Dla mnie na
* system mo¿e automatycznie wy³±czyæ ¶wiat³o w kiblu, je¶li zobaczy ¿e
alarm od d³u¿szego czasu nie zg³asza pobudzenia czujki PIR; wkurza mnie
zostawianie ¶wiat³a w kiblu non stop w³±czonego a jest to u mnie w domu
norm±
* system automatycznie zmienia re¿im pracy ogrzewania w sytuacji, gdy
nikogo nie ma w domu; po co mam grzaæ chatê gdy mnie nie ma tak jak gdybym
by³ ? analogicznie, po rozbrojeniu system wróci do normalnego trybu
* po rozwiniêciu ekranu projekcyjnego w salonie i po naci¶niêciu "Play" na
pilocie od media center powoduje p³ynne wygaszenie ¶wiate³ w salonie;
naci¶niêcie "Pause" powoduje czê¶ciowe rozja¶nienie ¶wiat³a (np. gdy
idziesz do kuchni po kolejne piwo albo wylaæ siê do kibla)
* po uzbrojeniu alarmu po pewnym czasie automatycznie zasuniête zostan±
rolety
* w przypadku gdy zostanie w³±czone o¶wietlenie ogrodowe, nawadnianie
ogrodu zostanie wstrzymane
* w sytuacji gdy wykryta zostaje anomalia (brak pr±du, awaria ogrzewania,
brak lub wyp³yw wody, wyp³yw gazu etc.), domownicy zostaj± powiadomieni
poprzez SMS
Dla mnie rzeczy kompletnie nieprzydatne. wszystko to mo¿na robic druchow
prawie ze samemu w domu z tradycyjna instalacja a kilkana¶cie tysiecy
zostaje w kieszeni
Musia³bym byæ niez³ym snobem aby wydawaæ kilkana¶cie tysiecy na system który
robi za mnie to o czym piszesz wy¿ej. Ale to mój punkt widzenia
To kilka pomys³ów "na biegu". Rzecz w tym ¿e prawdziwie inteligentny dom
ma byæ dostosowany do zapotrzebowania domowników a nie odwrotnie.
I tym stwierdzeniem mo¿na praktycznie zakoñczyc dyskusje.
A jak kto¶ nie ma nawyku gaszenia ¶wiat³a w kiblu to faktycznie potzrebuje
sztucznej inteligencji
Tak wiêc faktycznie bezsensowny bêdzie "inteligentny" dom, który nie robi
tego czego po nim oczekuj± mieszkañcy a wy³±cznie to, co wymy¶li³ sobie
producent. Tak wiêc dla mnie ¶wiat³o na pilota bêdzie mniej wa¿ne ni¿ to
samo ¶wiat³o wy³±czaj±ce siê po w³±czeniu filmu z rzutnika.
Post by kris
Co wiecej oferuj± systemy "inteligentne" oprócz satysfakcji u¿ytkownika z
ich posiadania?
Obawiam siê ¿e ograniczasz pojêcie "inteligentnego domu" li tylko do
o¶wietlenia. Rozumiem jednak ¿e to do¶æ powszechna tendencja nadu¿ywania
pojêcia przez samych producentów czy dystrybutorów. Inteligentny dom czy
budynek to mo¿liwo¶æ zorganizowanego sterowania wszystkimi (lub
wiêkszo¶ci±) jego instalacji: o¶wietleniem, ogrzewaniem, wentylacj±,
roletami, systemem alarmowym, nawadnianiem ogrodu itd.
Kiedy¶o Kole Gospodyñ Wiejskich mówili ¿e robi wszystko czyli: "goli ,
pier..li, krawaty wi±¿e, usuwa ci±¿e."
Teraz to wszystko robi "dom inteligentny". Tylko ¿e Ko³o Gospodyñ dzia³a³o
spo³ecznie i za darmo a za "dom inteligentny" trzeba kilkadziesiat tysiecy
pln wy³o¿yæ;))))

Krzysiek
Maniek4
2009-06-26 18:06:28 UTC
Post by kris
[...]
Mi jakos jedynie uzyteczna funkcja wydaje sie odciecie podlewania po
zapaleniu lamp. Nie wiem tylko czy nie trzeba bedzie kompa odpalac zeby
popatrzec sobie w swietle lamp na podlewany trawnik. Co ciekawsze, zeby
osiagnac wieksosc tych dobrodziejstw mozna z powodzeniem wykorzystac wcale
nieskomplikowane i drogie sposoby. Wylaczyc lampy mozna chocby cisnieniowym
wlacznikiem od hydroforu zamontowanym za zaworem nawadniajacym, chociaz nie
wiem po co. Lampy i tak musza byc co najmniej IP44, bo deszcz jednak czasem
pada. Imprezowanie z goscmi na mokrym trawniku tez do przyjemnosci raczej
nie nalezy.
Rezim pracy ogrzewania kiedy nikogo nie ma w domu ma sens chyba tylko przy
ogrzewaniu powietrznym. Jakos nie widze wiekszego sensu stosowania tego z
grzejnikami w odstepach kilkugodzinnych czy tym bardziej z podlogowka, o ile
w domu sie mieszka. No moze ten play i pause trudniej bedzie uzyskac ze
swiatelkami.

Pozdro.. TK
Adam Szendzielorz
2009-06-26 22:32:20 UTC
On 26 Cze, 09:20, "kris" <***@poczta.onet.pl> wrote:
[...]
A można to samo zrobić tak ja kilka tygodni temu rozpisaywali o tym  Jacek
"Plumpi" z Adamem Sz. Wtedy pewnie z przeznaczonych na ten cel 5tys zł
zostało by mi na bilet do Krakowa, zrobienie u Ciebie grilla na podwórku, a
jak zadowoliłbyś się polską wódka a nie zagranicznymi płynami w kolorze
herbaty to starczyłoby mi pewnie i na bilet powrotny;)))
Tak sobie gadacie i gadacie, to tez sie podepne i sobie pogadam :)

A wiec ja juz mam zrobiona instalacje elektryczna. Polozylem sam, z
wlasnych materialow. Nie mam jeszcze skrzynki (sorry - skrzynek;-))
rozdzielczych bo czekam najpierw na tynkarzy :-) Poszlo mi z 2km kabla
i tydzien swojej roboty. Kable kupilem na allegro - ogladal je znajomy
elektryk ktory akurat robil u mojego sasiada elektryke i oczy otwieral
ze zdziwienia bo on te same kable kupuje o 50% drozej (mimo ze kupuje
ich duuuuuuuuuuzo :) Na same kable wydalem ok 650 pln na 2,5mm2
(400m), 800 pln na 1,5mm2 (800m), jakies 250 pln na ~600m skretki i
300 pln na YD..niepamietamco..Y (alarmowy 0,5) 20 zylowy - ok 100m. Do
tego jeszcze dojdzie z 400 pln na ~120mb koncentryka i kabla do wifi.
Do tego jeszcze glosnikowe 2,5mm2 - jakies 100 pln. SUMA: 2,5k pln.

Wychodze wiec z zalozenia, ze moj system bedzie zdecydowanie tanszy od
tradycyjnej instalacji elektrycznej wykonanej przez normalnego
elektryka ;) Zdecydowalem sie ostatecznie calosc robic na sterowniku
PLC, alarm bedzie osobno SATELowski. Przygotowane mam okablowanie pod
wszystko.. Do kazdego pokoju po pare skretek, do kazdego wylacznika i
gniazda, gdzie w przyszlosci beda mogly byc podlaczane lampki. Kazda
pojedyncza lampka, plafon, kinkiet etc ma swoj osobny kabelek.
Wszystko zbiega sie w docelowej skrzyneczce..

Jakie JA mialem podstawowe zalozenia wybierajac system oparty o
zaawansowany sterownik:

1. Tak, jestem geekiem ;)
2. Sterowanie oswietleniem.. Jeden prosty przyklad - dwa dodatkowe
wylaczniki (przy wyjsciu i w sypialni), ktore wylaczaja mi CALE
oswietlenie w domu
3. Wylaczenie glownego elektrozaworu wody po uzbrojeniu alarmu -
wyeliminowanie ryzyka zalania chaupy jak nie ma nas akurat w domu
4. Informacja przy uruchamianiu alarmu (na LCD z satelka) ktore okno
jest otwarte, a ktore uchylone - zamiast biegac w butach po calym domu
i sprawdzac, czy nie zostalo gdzies otwarte mam to wszystko ladnie na
ekraniku :)
5. Sterowanie wentylacja -> skorzystanie z WC wlacza na ~10 minut
najwyzszy bieg wentylatorow, oprocz tego czujnik wilgotnosci w
kuchni / salonie - zwiekszenie (np. wieksza liczba gosci, czy
gotowanie jakiegos mokrego obiadu) tez wlacza wyzszy bieg.
6. Dodatkowy wylacznik (15 cm ponizej pozostalych) w dwoch pokojach,
gdzie mam po ~8 zrodel swiatla, ktory wlacza/wylacza cale oswietlenie
naraz (czyli wychodzac z pokoju pykam tylko w ten knefel i gasze
wszystko naraz :)
7. Symulacja obecnosci domownikow - wlaczane z centralki satelowskiej
ale sterowane ze sterownika PLC
8. Wlaczanie odpowiednich swiatelek w odpowiednim miejscu przy
wykryciu ruchu w nocy - wlaczane beda lampki o niskim natezeniu
swiatla - jakis kinkiecik czy cos w tym guscie - kwestia zmiany to
tylko ustawienie innego wyjscia w programie ;)
9. Po uzbrojeniu alarmu - wylaczenie zasilania w gniazdach m.in. w
lazienkach, w pralni/suszarni/prasowalni (raz z pustym zoladkiem, z
wiszacym jezorem, siedzac w restauracji kiedy pani podawala juz obiad
musialem wyjechac bo zona nagle sobie przypomniala ze nie wylaczyla
chyba zelazka (oczywiscie wylaczyla) - no dajcie spokoj, za dobre
jedzenie moge zabic, dla mnie tylko ten jeden punkt moglby istniec i
robilbym taka instalacje ;)))
10. Sterowanie nawadnianiem ogrodu
11. Sterowanie odladzaniem (hm) podjazdu
12. W kazdym pokoju po dwa koncentryki - mozliwosc wpuszczenia obrazu/
dzwieku z kazdego pomieszczenia do innego -> w piwnicy np. robie sobie
kino domowe z projektorem - bedzie mozna na niego puscic obraz z
dowolnego komputera, a troche ich jest jak to u geeka :D
13... Masa innych drobnych rzeczy, ktore mozna wrzucic do wora "domu
inteligentnego", choc nie ma wiele wspolnego z sama instalacja
elektryczna i oswietleniowa..

PLC z ~80 wyjsciami i ~80 wejsciami bedzie kosztowal jakies 2k pln +
ok 1k pln przekazniki. Do tego standardowa skrzynka elektryczna z
normalna iloscia osprzetu.

Gdybym mial to robic za 15..20k pln i wiecej - na pewno bym
zrezygnowal. Ale bedzie mnie to kosztowalo MNIEJ niz instalacja
tradycyjna wykonana przez elektryka, wiec o czym tu wogole
dyskutowac ? :)
pozdr.

Adam Sz.
rrr.
2009-06-27 10:18:27 UTC
Post by Adam Szendzielorz
[...]
[...]
To jakiś dziwny ten elektryk. Ja poszedłem do hurtowni i dostałem ceny
100 zł - 3x1,5mm2 za rolkę i 138 czy 148 za rolkę 3x2,5mm2 -przewody YDYp.
Post by Adam Szendzielorz
[...]
(...)
Post by Adam Szendzielorz
[...]
A z tego wyszło żeś zły i brzydki, bo u mnie nie zrobiłeś :))

pzdr.
rafał
Maniek4
2009-06-27 13:56:40 UTC
U¿ytkownik "Adam Szendzielorz" <***@gmail.com> napisa³ w wiadomo¶ci
Post by Adam Szendzielorz
Gdybym mial to robic za 15..20k pln i wiecej - na pewno bym
zrezygnowal. Ale bedzie mnie to kosztowalo MNIEJ niz instalacja
tradycyjna wykonana przez elektryka, wiec o czym tu wogole
dyskutowac ? :)
Mniej wiecej o tym, ze gdybys robil tradycyjnie to i tak wyszlo by Ci trzy
razy taniej jak z tymi srednio niezbednymi bajerami dajacymi sie zastapic w
wiekszosci innymi rozwiazaniami. Skoro Tobie to pasuje to nikomu nic do tego
rzecz jasna. Nie mowimy ze ktos jest glupi bo tak sobie zrobil i tak wlasnie
lubi. Stosunek uzytecznosci do kosztow nadal jest moim zdaniem dosc sredni.
Ja do okien na gorze zamontuje kontaktrony. W zabudowie garderoby (moze w
suficie) w holu, w nierzucajacy sie w oczy sposob zamontuje male ledy wg.
intuicyjnego schematu rozmieszczenia okien. Otwarte okna beda zapalaly
pojedyncze ledy. Tez nie bede biegal po domu by to sprawdzic. Przed wyjsciem
wystarczy rzut oka na ledy i wszystko wiem, bez koniecznosci palcowania
jakiegos wyswietlacza.

Pozdro.. TK
Marek Dyjor
2009-06-27 21:58:11 UTC
wiadomości news:e29dee54-5560-4f39-b905-
Post by Adam Szendzielorz
[...]
ale po co jakieś ledy, zamontuj system linek i bloczków od każdego okna, a
na desce obok drzwi wejściowych będziesz widział które okno jest otwarte i
jak bardzo.

tylko że ty muszi wszystko przewidzieć przed jak czegoś zapomnisz to już
umarł w butach.
Maniek4
2009-06-27 23:01:13 UTC
ale po co jakie¶ ledy, zamontuj system linek i bloczków od ka¿dego okna, a
na desce obok drzwi wej¶ciowych bêdziesz widzia³ które okno jest otwarte i
jak bardzo.
Bez przesady, ale nawet wole rzut oka na permanentne rozwiazania jak
szukanie wlasciwej opcji w menu w 28 podmenu, z ksiazka w reku, bo nie
pamietam jak to bylo ostatnio.
tylko ¿e ty muszi wszystko przewidzieæ przed jak czego¶ zapomnisz to ju¿
umar³ w butach.
Zawsze trzeba przewidziec. W tym calym inteligencie tez trzeba przewidziec
glupi kabelek w kazdym gnazdku, do tego ile jest na wyrost przewidziane i
zupelnie zbedne. Wiadomo, ze taki system to elastycznosc jakiej nie daje
zadne rozwiazanie i tu nie ma o czym dyskutowac, jak ktos tak lubi tez nie
ma o czym dyskutowac. Nie mniej, sa to rzeczy wg. mojego przekonania bez
ktorych rownie dobrze mozna sie obejsc, nie wiele ulatwiaja i po paru
miesiacach nikt sie tym nie bedzie podniecal, a co w sume najwazniejsze to
to, ze trzeba zaplacic iles tam razy wiecej za te wszystkie srednio
potrzebne rzeczy. Sa oczywiscie mozliwosci wiekszego wykorzystania, np. z
wentylacja mechaniczna ktorej miec nie bede, ogrzewanie powietrzem, ktorego
miec nie bede. Mozna sie cieszyc wtedy poszerzeniem morzliwosci jak to Adam
napisal czy Sebcio, ale bez tego do swiatelek to bo ja wiem??
Przypomnialo mi sie nawadnianie ogrodu przy okazji Sebcia. Zakopalem sobie
jakis czas temu zraszacze wynurzalne na trawniku, czesc trawnika niedlugo
przybedzie i doloze kolejnych zraszaczy. Moge do tego dolozyc reszte
automatyki, czujnik wilgotnosci, programator tygodniowy czy dluzej,
podzielic na sekcje, kropelki i ogladac Rysia w Klanie z piwem w reku. Nie
zrobie tego najnormalniej w swiecie, bo nie lubie Rysia z Klanu, za to lubie
wyjsc na trawe, popatrzec czy czas juz podlewac, wyjac lezak i posiedziec na
tarasie przy szumie lecacej wody wieczorem, a jak zapale swiatlo to
podlewanie nie bedzie mi przeszkadzac. Za godzine czy dwie pojde do kotlowni
i zakrece zawor. Jedyna rzecz jaka automatycznie sie zrobi, to wylaczy sie
hydrofor ciagnacy wode ze studni. Jak nie daj Boze kiedys ciezko zachoruje
to dokupie dupereli zebym nie musial chodzic, ale pewnie wtedy zatesknie za
chodzeniem i jak sadze te nieautomatyczne pierdoly beda dla mnie ostatnim
zmartwieniem.

Pozdro.. TK
Kris
2009-06-28 07:24:04 UTC
Post by Maniek4
Bez przesady, ale nawet wole rzut oka na permanentne rozwiazania jak
szukanie wlasciwej opcji w menu w 28 podmenu, z ksiazka w reku, bo nie
pamietam jak to bylo ostatnio.
Dokładnie tak.
I tak jak Adam pisze, teraz nie będzie musiał wracać z restauracji do domu
sprawdzić czy żelazko wyłączone, tak bardzo prawdopodobne jest że będzie
wisiał na telefonie za każdym razem gdy żona będzie wychodzić z domu. Po
prostu kobieta będzie dzwonić i upewniać się czy dobrze zazbroiła wszelkie
systemy, wyłaczyła wyłączniki i czy ta pomarańczowe świecące lampki na
wyświetlaczu w przedpokoju nie oznaczają czasami że coś jest nie tak.
Z założenie te systemy mają ułatwiać życie ale im bardziej rozbudowane tym
bardziej skomplikowane w obsłudze.
I nawet jak poźniej w praktyce 80% opcji nie jest używana to satysfakcja z
tego że się taki system zaprojektowało, wykonało itp samemu jest bezcenna;))
Ktoś tu kiedyś pisał o domofonie który łączy sie z komórka właściela i można
przez tą komórke prowadzić rozmowe z gościem przy furtce.
Gadżet pomysłowy, ale niepraktyczny wcale.

Odnośnie niewyłączonego żelazka- teraz są już "inteligentne" żelazka które
wyłaczją się jak są nieużywane przez dłuższa chwilę;)))
Post by Maniek4
[...]
Ale taki czujnik w kanapie który zapala światło w kuchni i otwiera lodówkę
jak ty podnosisz dupe z kanapy idąc po piwo to by się przydał;)))

Kris
Maniek4
2009-06-28 20:59:25 UTC
Z za³o¿enie te systemy maj± u³atwiaæ ¿ycie ale im bardziej rozbudowane tym
bardziej skomplikowane w obs³udze.
Marek pisze ze jak czegos nie przewidze to pozniej sie nie da. Zastanawiam
sie jak moge nie przewidziec czujnika wilgotnosci powietrza wewnatrz,
czujnika wlaczenia podlewania, wlacznika gaszacego wszystko, kontaktronow
przy oknach itp., by dzieki inteligentnej instalacji moc z tego korzystac za
rok jak sobie o tym pomysle. Nic z tego, jak cos zechcemy dolozyc to i tak
problem. Inaczej zostanie nam zabawa swiatelkami. W sumie mysle, ze to nawet
fajny gadzet i byc moze chetnie bym sobie cos takiego zrobil. Instalacja w
sumie znacznie prostsza, wszystkie kable pojedynczo do rozdzielni, zadnego
laczenia, lutowania, wiercenia puszek, planowania obwodow i kupe myslenia
przy okazji. Koszt kabli mozna odzalowac, teraz sa znacznie tansze niz wtedy
kiedy ja robilem. Martwia mnie tylko te przekazniki, centralka i reszta
dupereli podnoszacych znacznie koszt calosci w stosunki do funkcji jakie
oferuja.
Teraz jestem na etapie wykoczenia, licze i widze rzeczy ktore moge/musze
kupic. Na etapie instalacji nie mysli sie ile trzeba bedzie kupic samych
opraw oswietleniowych wygladajacych jakos nieinwestycyjnie, wlacznikow,
gniazdek, podlog, drzwi nie koniecznie bialych z plyty, za sama zabudowe
kuchni z wyposazeniem przyjdzie mi zaplacic jakies 20 000zl, a oferuje
znacznie wiecej jak wyswietlacz inteligentny. Dobrze jeszcze jakby ta
kuchnia stala na jekiejs wykonczonej podlodze. Kladac kable latwo jest
dolozyc te 2000 zl do jakiejs centralki, ale rzadko kiedy budzet nie jest
ograniczony i na kible, baterie, podlogi, farby dobrze jak cos zostanie. Jak
ktos ma kredyt i kupke stowek za szklem to wydaje sie jeszcze latwiej. Ja na
dzien dzisiejszy wole gornopolkowe wyposazenie od gornopolkowej instalacji
wlaczajacej mi zarowke w jednej oprawce, bo nie mam na cala lampe, a budzet
zamykam co dzien. Co dzien prawie cos kupuje i licze ile jeszcze musze
kupic. Kwoty niestety male nie sa a do zrobienia poza instalacjami bardzo
duzo. Jak ktos ma budzet z gumy to moze robic co chce nieswoimi rekami pijac
piwko na Florydzie, ale nie o tym zdaje sie mowa.
Odno¶nie niewy³±czonego ¿elazka- teraz s± ju¿ "inteligentne" ¿elazka które
wy³aczj± siê jak s± nieu¿ywane przez d³u¿sza chwilê;)))
Mialem takie juz 10 lat temu, dawno juz lezy w smieciach. Teraz mam kolejne
za jakies 200zl na nastepne 10 lat.
Ale taki czujnik w kanapie który zapala ¶wiat³o w kuchni i otwiera lodówkê
jak ty podnosisz dupe z kanapy id±c po piwo to by siê przyda³;)))
Nie no to podstawa. :-))

Pozdro.. TK
Marek Dyjor
2009-06-28 21:07:07 UTC
Post by Maniek4
Post by Kris
[...]
nawet to głupie sterowanie światłem warto sobie rozbić w Xcomforcie bez
centralnego sterownika wyjdzie ci jakieś 6000 za sterowniki i przyciski
radiowe.

potem możesz sobie system rozbudowywac o kolejne funkcje.

w systemie kablowym jak sobie wyłacznika nie zrobisz to już go nie beziesz
miał i koniec, ja sobie wylacznik przyklejam do sciany czy cego tam chce
kiedy chcę i gdzie chcę.
Maniek4
2009-06-28 21:37:53 UTC
w systemie kablowym jak sobie wy³acznika nie zrobisz to ju¿ go nie beziesz
mia³ i koniec, ja sobie wylacznik przyklejam do sciany czy cego tam chce
kiedy chcê i gdzie chcê.
Marek ja tego nie neguje, ale za tyle bede bez tego zyl. Po prostu nie
potrzebuje tego az tak bardzo zebym chcial za to zaplacic. Wystarcza mi
standardowe rozwiazania z rozbudowanymi wlacznikami krzyzowo-schodowymi.
Troche mi tego wyszlo i mam wlaczniki tam gdzie mi wystarcza, a i tak wielu
mowi ze to przesada. Nie mniej jednak koncepcja koncowa potrafi znacznie sie
roznic od zakladanej i dzis tez to widze. Na dobra sprawe nie ma systemow
idealnie przewidzianych, a to o czym piszesz nie jest zmiana koncepcji
ograniczone. Na dzis mam do siebie zal, ze nie doprowadzilem kabla do kibla,
zeby zrobic tam podswietlane polk nad zabudowa kibla. Niestety kabel tam i
tak jest potrzebny i kucie mnie nie minie niezaleznie gdzie jaki wlacznik
sobie przykleje. O tym tez mowa, wole np. podswietlane polki jak wyswietlacz
instalacji na scianie, bo na te swiatelka w polkach mi zostanie. Moze nie do
konca chodzi o to ze mnie stac czy nie, bo przy CO nie mialem ograniczen, by
w przyszlosci mam nadzieje placic mniej przy niezmiennym komforcie. Nie
sluchalem nawet tych co twierdza ze solary sie nie oplacaja, a kosztowaly
tyle co system oswietlenia jaki opisujesz. Kazdy ma swoje cele i wybory.

Pozdro.. TK
Adam Szendzielorz
2009-06-28 22:55:20 UTC
Post by Maniek4
ktos ma kredyt i kupke stowek za szklem to wydaje sie jeszcze latwiej. Ja na
dzien dzisiejszy wole gornopolkowe wyposazenie od gornopolkowej instalacji
Ot co.. Ja wychodze jednak z zalozenia, ze co to bedzie schowane i
czego modyfikacja bedzie w przyszlosci trudna - robie tak, jak sobie
wymarzylem i nie oszczedzam na tym :) Bede gotowac miesiac dluzej na
starej ceramicznej kuchence, zamiast na noweczce indukcji - przezyje,
poogladam dwa miesiace dluzej TV na "starym" CRT 32' zamiast na nowej
plazmie 50' - tez przezyje :) Instalacji juz nie poprawie, a zyc tam
zamierzam przynajmniej kilkadziesiat lat..
pozdr.

Adam Sz.
Maniek4
2009-06-29 08:11:49 UTC
Post by Adam Szendzielorz
Post by Maniek4
[...]
Tak sobie wymarzyles i tak rob, nikt tego nie krytykuje. Budowa to
spelnienie marzen jak by nie bylo. :-)

Pozdro.. TK
Adam Szendzielorz
2009-06-28 22:51:02 UTC
Post by Kris
Ktoś tu kiedyś pisał o domofonie który łączy sie z komórka właściela i można
przez tą komórke prowadzić rozmowe z gościem przy furtce.
Gadżet pomysłowy, ale niepraktyczny wcale.
Ło rany, niepraktyczny ? Dla mnie takie cudo to zbawienie. Kupuje mase
rzeczy wysylkowo i nie ma tygodnia, zeby nie bylo u mnie jakiegos
kuriera. Z niektorymi juz jestem na "Ty" i jak tylko cos przychodzi to
najpierw jest telefon do mnie ze jest paczka i gdzie sie mozemy
umowic ;) Ale niestety - nie wszyscy sie dali tak wyszkolic, a ze
rzadko jest ktos u mnie w domu w normalnych godzinach pracy to same
problemy z tym sa - czesto nie zostawiaja wogole awiza, a jak juz
zostawia to towar jest do odbioru np. za dwa dni lub osobiscie w
siedzibie kuriera (np 40km odemnie ;) Taki "gadzet" bardzo by mi sie
przydal bo bylaby mozliwosc dogadania sie na odbior gdzies na
miescie :) To tylko jeden ale jakze dla mnie wazny powod :) Takze
pamietaj, nie wszyscy sa tacy sami, nie wszyscy maja takie same nawyki
i tryb zycia, dla niektorych takie "gadzety" moga ulatwic zycie :)
pozdr.

Adam Sz.
kris
2009-06-29 07:33:28 UTC
Kto¶ tu kiedy¶ pisa³ o domofonie który ³±czy sie z komórka w³a¶ciela i
mo¿na
przez t± komórke prowadziæ rozmowe z go¶ciem przy furtce.
Gad¿et pomys³owy, ale niepraktyczny wcale.
£o rany, niepraktyczny ? Dla mnie takie cudo to zbawienie. Kupuje >mase
Ja równiez du¿ kupujê przez net. Zaznaczam tylko sprzedaj±cemu ¿e na paczce
ma napisaæ mój nr tel.
Kurierzy maj± p³acone za dorêczone paczki wiêc zawsze dzwoni±.
Listy polecone to owszem listonosz awizuje i na poczcie odbieram.

Dla mnie taki domofon to niepraktyczny gad¿et bo nie chia³by mi sioê ka¿demu
rozmówcy t³umaczyæ ¿e nie ma mnie wdomu pomimo tego ze s³yychac mnie w
domofonie a to ze gadam z nim przez domofon(czyli jeste¶ w domu;)0) to
dziêki inteligentnym rozwiazaniom w mojej cha³upie;))
Ale to mój punkt widzenia- ja wiec tego nie zamontuje- Ty uwa¿sz ze
przydatne wiêc zamontujesz. I na tym to polega

Krzysiek
Maniek4
2009-06-29 08:18:19 UTC
Post by kris
[...]
Ja na taki okazje podaje adres firmowy.

Pozdro.. TK
Adam Szendzielorz
2009-06-29 23:45:27 UTC
Ja równiez duż kupuję przez net. Zaznaczam tylko sprzedającemu że na paczce
ma napisać mój nr tel.
Kurierzy mają płacone za doręczone paczki więc zawsze dzwonią.
Taaaak, szczegolnie opek (istnieje to jeszcze?) albo siodemka :) Nie
wiem czy oni wogole maja telefony - ostatni raz jak pamietam to
podjechal mi taki polonezem truckiem, wylazl, zadzwonil i nim
zdarzylem dobiec do domofonu byl juz w furze i jechal dalej ;)
Listy polecone to owszem listonosz awizuje i na poczcie odbieram.
Dlatego szczerze mowiac wole wszystko slac poczta polska.. Priorytety
dochodza po 2 dniach, a jak mnie nie ma to zawsze jest awizo, pozatym
z kurierem juz jestem na ty i zawsze dzwoni ;) Ale niedlugo rejon mi
sie zmieni i bedzie inny :(
Dla mnie taki domofon to niepraktyczny gadżet bo nie chiałby mi sioę każdemu
rozmówcy tłumaczyć że nie ma mnie wdomu pomimo tego ze słyychac mnie w
domofonie a to ze gadam z nim przez domofon(czyli jesteś w domu;)0) to
dzięki inteligentnym rozwiazaniom w mojej chałupie;))
He he, to faktycznie moze byc klopotliwe :P
Ale to mój punkt widzenia- ja wiec tego nie zamontuje- Ty uważsz ze
przydatne więc zamontujesz. I na tym to polega
Ja akurat tego nie zamontuje ;) Az tak wazne to dla mnie nie jest :)
pozdr.

--
Adam Sz.

Adam Szendzielorz
2009-06-28 22:43:54 UTC
Post by Maniek4
Bez przesady, ale nawet wole rzut oka na permanentne rozwiazania jak
szukanie wlasciwej opcji w menu w 28 podmenu, z ksiazka w reku, bo nie
pamietam jak to bylo ostatnio.
To nie tak :) Wlaczasz alarm (jak chcesz miec alarm, a ja chce - to go
zawsze musze wlaczyc przed wyjsciem, logiczne;) i odrazu po wlaczeniu
na wyswietlaczu widze nazwy "aktywnych" alarmow - w tym wypadku
otwarte / uchylone okna. Po zadnym menu nie musisz chodzic, co wiecej
mozna to ustawic tak, ze po wlaczeniu alarmu moze byc sygnal
dzwiekowy, ze ktores okno jest otwarte :-)
pozdr.

Adam Sz.
kris
2009-06-29 07:38:27 UTC
Post by Adam Szendzielorz
Post by Maniek4
[...]
Dla Ciebie to intuicyjnie proste- dla mnie pewnie tez by bylo jakbym takie
cudo zechcial zamontowac i z tydzien pocwiczyl j ego obsluge..
Ale np juz moja zona widzac jakies alarmy na wyswietlaczu itp bala by sie
zamknacac chalupy i wyjsc i dzwonila by do mnie aby sie upewnic o co
chodzi.;))

Krzysiek
Marek Dyjor
2009-06-29 10:04:24 UTC
Post by kris
Post by Adam Szendzielorz
Post by Maniek4
[...]
no właśnie o to chodzi, nie intuicyjny interfejs.

a gdyby to był interfejs głosowo mówiący: aby uzbroić alarm prosze zamknąć
okno w kuchni i drzwi w sypialni dzieci. Wtedy żona nie miałaby wątpliwości
co zrobić.
Marek Dyjor
albo domowy komputer poinformuje mnie glosowo ze mam otwarte drzwi czy okna.
MichałG
2009-06-27 07:24:22 UTC
zas.
Post by Marek Dyjor
szczególnie jak siedzisz w ciemnej łazience na sraczu i właśnie gaśnie
ci światło i nie widzisz nawet swojej ręki :)
ale zwykle wiem, gdzie mam d.... ;-)))

Pozdrawiam
Michał
ąćęłńóśźż
2009-06-24 15:04:25 UTC
Czołówka Petzla jest na każdej główce, więc zawsze przy sobie ;-)))
JaC

-----
Maniek4
2009-06-24 08:41:37 UTC
Post by Tomasz O.
Post by Maniek4
Uszanowanie.
[...]
Owszem, ale sa jeszcze male dzieci. Tak czy tak nie bede mial problemu ze
znalezieniem jakichs narzedzi gdyby byly potrzebne, czy chocby jakiejs
kurtki i butow. Gdybym mial kociol weglowy i pompy CO to juz wrecz
zbawienie, by zobaczyc o co chodzi. Koszt takiego oswietlenia to naprawde
nic wielkiego a i nie calosc trzeba wyposazac od razu. Podstawowa kompletna
wersja na UPS z odzysku nie powinna przekroczyc 100 - 150zl.

Pozdro.. TK
Tornad
2009-06-24 08:58:18 UTC
Post by Maniek4
Post by Maniek4
Uszanowanie.
Dzis tez przekonalem sie ze dom to nie mieszkanie i chodzenie po nim po
ciemku to nie to samo co po mieszkaniu w ktorym zwykle nie ma schodow.
Zasadniczo weź pod wzgląd, że jak sam napisałeś to jeszcze budowa i nigdy
nie wiesz co i gdzie leży.
Jak już zamieszkasz ustawisz graty na miejscu, przyzwyczisz się do układu
domu (łącznie ze schodami) to nie będzie tak źle. Oświetlenie awaryjne to
może nie jest jakiś super wydatek ale i tak wydaje mi się średnio
przydatny.
[...]
Maniek dobrze myslisz; tu w Hameryce widzialem kilka domow, w ktorych maja
automatycznie wlaczajace sie generatory, hondy najczesciej. I caly
skomplikowany system elektroniczny wymagajacy okresowej konserwacji i
sprawdzania. Raz na pol roku przychodzi gosciu w firmowej czapeczce i cos tam
przy tym majstruje. Zostawia rachunek na 300 dolarow i mowi "sijulejte". No i
pech, jak raz pradu na pare godzin zabraklo bo drzewo druty pourywalo to
akurat ten superspecjal system nie zadzialal... Musialem sam przyjechac i te
honde odpalic bo by sie pani lodowka rozmrozila. No i co tu robic jak pradu
nie ma? Swego czsu jak w New Yorku przez trzy dni pradu nie bylo to za 9
miesiecy akuszerki z Kanady na emergency sprowadzali...
Pzdr.
Tomasz O.
2009-06-24 09:41:48 UTC
Post by Maniek4
[...]
To siê niby wszystko zgadza, szczególnie jak siê pomysli o dziciach i tych
schodach. Mo¿e to te¿ zale¿y od miejsca zamieszkania. Ja mieszkam od prawie
3 lat w domu w niewielkim mie¶cie i awariê pr±du mia³em dwa razy. Chyba ze
miesi±c temu co¶ siê rozjecha³o i faktycznie byli¶my bez pr±du ze 3-4
godziny i z tego samego powodu nastêpnego dnia chyba z godzine, bo panowie
poprawiali prowizorkê któr± uskutecznili dzieñ wcze¶niej. No i w zwi±zku z
tym my¶lê sobie, ¿e niby koszt niewielki ale jak znam ¿ycie to w momencie
kiedy takie o¶wietlenie bêdzie potrzbne to nie zadzia³a. W ¿yciu bywa tak,
¿e jak siê czego¶ ma³o u¿ywa to siê o tym zapomina i jak bêdzie ten UPS
potrzebny to siê oka¿e, ¿e on ju¿ nie ¿yje.

Tomasz
Maniek4
2009-06-24 23:07:27 UTC
Post by Tomasz O.
¿e jak siê czego¶ ma³o u¿ywa to siê o tym zapomina i jak bêdzie ten UPS
potrzebny to siê oka¿e, ¿e on ju¿ nie ¿yje.
Dzis wieczorem postanowilem podlaczyc moja cud skrzynke sterujaca
oswietleniem min. awaryjnym z podlaczonym UPS, by uniknac takich sytuacji
jak wczoraj, bo burze jeszcze przez pare dni. Okazalo sie, ze UPS nie zyje
jak pisales. :-) Nie byl dlugo uzywany i zapomnial jak to sie robi od
lezenia w szafie. Po wlaczeniu tylko piszczal. Rozebralem wiec i zaczalem
reanimowac akumulator. Po godzinie dreczenia go duzym amperazem ozyl i
wszystko dziala jak nalezy. Pozostalo podlaczyc kilka opraw do pelni
szczescia.

Pozdro.. TK
Pooh
2009-06-25 08:18:41 UTC
Post by Maniek4
Podstawowa kompletna
wersja na UPS z odzysku nie powinna przekroczyc 100 - 150zl.
Moduł oświetlenia awaryjnego do oprawy świetlówkowej:
http://www.allegro.pl/item663609684_modul_oswietlenia_awaryjnego.html

Cała gotowa oprawa
http://www.allegro.pl/item670613677_panorama_oprawa_oswietlenia_awaryjnego.html
Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/
kris
2009-06-25 08:25:47 UTC
U¿ytkownik "Pooh" <***@nospam.pooh.priv.pl> napisa³ w wiadomo¶ci > Ca³a
gotowa oprawa
Post by Pooh
http://www.allegro.pl/item670613677_panorama_oprawa_oswietlenia_awaryjnego.html
Bardzo pieknie bêdzie wygladaæ w przedpokoju czy nad schodami w nowym
domu;)))

Krzysiek
Maniek4
2009-06-25 08:31:40 UTC
Post by Pooh
gotowa oprawa
Post by Pooh
http://www.allegro.pl/item670613677_panorama_oprawa_oswietlenia_awaryjnego.html
Bardzo pieknie bêdzie wygladaæ w przedpokoju czy nad schodami w nowym
domu;)))
No wlasnie tez chcialem o tym wspomniec. To szpitalna oprawa. :-)

Pozdro.. TK
kris
2009-06-25 08:40:37 UTC
Post by Maniek4
Post by Pooh
gotowa oprawa
Post by Pooh
[...]
Ale co¶ takiego
http://www.allegro.pl/item671046550_zarowka_z_akumulatorem_swieci_bez_zasilania.html
juz lepiej sie nadaje do domu.
¯eby tylko mia³a funkcje automatycznego ³adowania akumulatorka jak napiecie
sie pojawi i aby sie automatycznie prze³±cza³a na akumulator po zaniku
napiecia.
Mo¿e tak ma- trzeba by siê wczytac dok³adnie
Je¶li tak jest to kilka takich "¿arówek" wkrêcasz w ró¿nych miejscach w domu
i jest ok.

Krzysiek
kris

Krzysiek
Maniek4
2009-06-25 08:54:10 UTC
Post by kris
[...]
Jak robilem swoje oswietlenie, to rozwazalem i takie wynalazki. W sumie jest
to do przyjecia, widze tylko tu jedno ale: ta zarowka musi miec wlaczone
zasilanie caly czas, inaczej nie bedzie wiedziala za nie ma pradu. Trzeba
zatem zrobic oddzielna oprawe, w niektorych przypadkach godzic sie nawet na
ciagle swiecenie, bo jak wylaczysz wlacznikiem na scianie zarowka przelacza
sie na akumulator. Trzeba przewidziec jakis przekaznik i sprawa sie
komplikuje.

Pozdro.. TK
kris
2009-06-25 09:02:35 UTC
Post by Maniek4
[...]
Faktycznie to troche lipa wtedy- nieinteligentna ta ¿arówka jest
niestety;)))
Potrzebny wiêc by³by i tak dodatkowy obwód dla tych ¿arówek za³±czany z
przeka¿nika. A jak ju¿ jest dodatkowy obwód to mo¿na wstawiæ zwyk³e zarówki
zamiast takich wynalazków i np ups/aku.

Krzysiek
Pooh
2009-06-25 08:57:40 UTC
Bardzo pieknie będzie wygladać w przedpokoju czy nad schodami w nowym
domu;)))
Kolega o budowie pisał...
Wg mnie oświetlenie awaryjne w domu to przesada lekka.
Ojciec w domu budowanym 30 lat temu zrobił oświetlenie awaryjne na 12V -
cała dodatkowa instalacja, w każdym pomieszczeniu za drzwiami był wyłącznik
i gdzieś w jakiejś lampie schowana dodatkowa żarówka.
Na początku to działało, o ile akumulator był naładowany. Potem akumulator
się skończył a rzecz była tak rzadko używana, że nie chciało się kupować
nowego. Od kilku lat przy remontach instalacja jest sukcesywnie likwidowana
jako bezużyteczna.
Jak prądu nie ma to się zapala świeczkę albo latarkę - do szuflady z
latarką każdy trafić potrafi na pamięć, a jak nie to komórkę ma gdzieś pod
ręką i nią sobie przyświeci.
Oświetlenie awaryjne potrzebne jest tam gdzie obce ludzie łażą albo gdy nie
może być przerwany proces produkcyjny.
--
Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/
Może chociaż pościgasz się z innymi? ---------------> http://zwijaj.pl/
Tanie hotele w Europie i nie tylko! -----> http://skocz.pl/tanie_hotele
Maniek4
2009-06-25 09:07:34 UTC
Post by kris
Bardzo pieknie bêdzie wygladaæ w przedpokoju czy nad schodami w nowym
domu;)))
Kolega o budowie pisa³...
Wg mnie o¶wietlenie awaryjne w domu to przesada lekka.
No wiec zamyslem jest oswietlenie awaryjne na stale. Ja juz kilka razy
swiatla na budowie nie zastalem, rowniez wieczorem, a taryfe mam docelowo.
Wymyslilem sobie zatem takie oswietlenie. Nie ma wlacznikow i jest tylko
kilka lampek w pomieszczeniach komunikacyjnych i wykorzystane standardowe
oswietlenie LED. Lampki zapalaja sie po zaniku napiecia i nie sa wylaczane
wylacznikami. Swieca caly czas, ale tylko w komunikacji.

Pozdro.. TK
Pooh
2009-06-25 09:38:40 UTC
Post by Maniek4
Lampki zapalaja sie po zaniku napiecia i nie sa wylaczane
wylacznikami.
Każda ma własny akumulator i system jego ładowania?
Zapalają się nawet wtedy gdy nikogo nie ma albo jest dzień?
Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/
kris
2009-06-25 09:46:20 UTC
Post by Maniek4
Lampki zapalaja sie po zaniku napiecia i nie sa wylaczane
wylacznikami.
Ka¿da ma w³asny akumulator i system jego ³adowania?
Zapalaj± siê nawet wtedy gdy nikogo nie ma albo jest dzieñ?
Wszystkie mog± byæ zasilane np z ups/akumulatora. I obwód po³±czony z
wy³±cznikiem zmierzchowym wiec w dzieñ siê nie bêd± zapalaæ.

Krzysiek
Maniek4
2009-06-25 17:15:01 UTC
Ka¿da ma w³asny akumulator i system jego ³adowania?
Zapalaj± siê nawet wtedy gdy nikogo nie ma albo jest dzieñ?
W dzien sie nie zapalaja, bo przed przekaznikiem jest wlacznik zmierzchowy,
a zapalaja sie nawet kiedy nikogo nie ma w domu. Pelni to dodatkowa funkcje
na wypadek wlamania z wylaczonym zasilaniem. Ta funkcja jest jakby produktem
ubocznym. Mozna by dolozyc czujniki ruchu warunkujace zapalanie takiego
oswietlenia, ale lepiej dolozyc wiekszy akumulator i swiecic tym chocby cala
noc. Ostatecznie pojde na strych i wylacze UPS.

Pozdro.. TK
Maniek4
2009-06-25 17:46:12 UTC
Ka¿da ma w³asny akumulator i system jego ³adowania?
Zapalaj± siê nawet wtedy gdy nikogo nie ma albo jest dzieñ?
Nie maja tez oddzielnego akumulatora. System jest scentralizowany i
wykorzystuje jeden akumulator i UPS. Z UPS wychodzi jak wiadomo napiecie
230V i do tego wyjscia podlaczone sa wymagane zasilacze, do schodow np. 10V
a do reszty zdaje sie 12V. UPS na dobra sprawe mozna potraktowac jak
przetwornice z ladowaniem dowolnego akumulatora 12V.
Mam w domu kilka opraw oswietleniowych LED, przy schodach, w holu na gorze i
na dole, troche dekoracyjne ale jednak swieca ze cos tam widac.. Te lampki
swieca sie ciagle jak zrobi sie ciemno, a czesc z nich wylaczana jest
programatorem czasowym. Oswietlenie awaryjne zapala je wszystkie niezaleznie
od pory dnia, a jedynie w oparciu o ilosc swiatla na dworzu.

Pozdro.. TK
BartekK
2009-06-25 00:15:42 UTC
Post by Maniek4
po ciemku to nie to samo co po mieszkaniu w ktorym zwykle nie ma schodow.
Polecam kazdemu, nawet najprostrze rozwiazania na zwyklym UPS i kilku
oprawach LED w pomieszczeniach komunikacyjnych.
A to ja dopiszę, bo dopiero co 3 dni temu skończyłem odrutowywać swoje
oświetlenie "nocne" będace równocześnie oświetleniem awaryjnym.

Akumulator 12v 18Ah, system jego ładowania/podtrzymywania zasila lampki:
http://www.allegro.pl/item664380598_led_zarowka_80_4w_ciepla_mr16_12v_tr_gratis.html
Polecam akurat te konkretne (albo przynajmniej tego producenta), różnica
jest taka, że te mają w środku przetworniczkę elektroniczną, a nie
opornik. Świecą jednakowo niezależnie od zasilania 4,5-18v, a gasną
dopiero przy 3,5v - dzięki temu w sytuacji awaryjnej akumulator zostanie
zjechany "do zera" ale czas świecenia będzie ekstremalnie długi.

Trudno, wiem że akumulator tak mocne rozładowanie niszczy, ale to ma być
sytuacja awaryjna. W normalnej sytuacji zasilacz utrzymujący 14v na tym
aku - zasili też te 5-8 ledowych lampek.
Pooh
2009-06-25 08:13:23 UTC
akumulator zostanie zjechany "do zera"
I będzie można go wyrzucić.
--
Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

Dołącz do tych, którym zależy. http://zwijaj.pl/
Maniek4
2009-06-25 08:39:26 UTC
akumulator zostanie zjechany "do zera"
I bêdzie mo¿na go wyrzuciæ.
Nie prawda, akumulator rozladowany do zera daje sie naladowac, wczoraj sam
to zrobilem. Fakt, ze skraca to jego zywotnosc ale nie pada od razu i zwykle
pare latek pochodzi. Zreszta to nie samochod i lampki LED nie potrzebuja
180A pradu rozruchowego i beda swiecic nawet na dziadowatym akumulatorze
jakis czas. Na dobra sprawe w wiekszosci przypadkow mozna wyjac zuzyty
akumulator z samochodu i takie lampki moga na nim swiecic pare godzin.
Wymiana moze odbywac sie cyklicznie razem z wymiana akumulatora w
samochodzie.

Pozdro.. TK
Pooh
2009-06-25 09:39:49 UTC
Post by Maniek4
Na dobra sprawe w wiekszosci przypadkow mozna wyjac zuzyty
akumulator z samochodu
Myślałem o akumulatorze żelowym, którego nie wolno rozładowywać poniżej
10,5 V.
Maniek4
2009-06-25 17:18:56 UTC
Post by Maniek4
Na dobra sprawe w wiekszosci przypadkow mozna wyjac zuzyty
akumulator z samochodu
My¶la³em o akumulatorze ¿elowym, którego nie wolno roz³adowywaæ poni¿ej
10,5 V.
W moich UPS ach nawet sa zwykle kwasowe ale szczelne jakies. Zelowe
wykorzystuje sie glownie w zabawkach, zeby minimalizowac zagrozenie kwasem
czy zasada. Poza tym sa dwa razy drozsze, a o napieciu jakie podajesz nawet
nie wiedzialem, a skoro tak jest to tym bardziej szkoda na nie pieniedzy do
zastosowan stacjonarnych.

Pozdro.. TK
BartekK
2009-06-25 19:47:22 UTC
Post by Pooh
akumulator zostanie zjechany "do zera"
I będzie można go wyrzucić.
Nie, da się naładować jeszcze, tylko straci trochę pojemności. A nawet
jak będzie można go wyrzucić - to się go zutylizuje, i wstawi kolejny, z
odzysku z upsa, bo często akumulatory mają pojemność i trzymają napięcie
ok, ale pod obciążeniem ~60-100A zdychają, i ups krzyczy o nowe aku,
więc się wymienia. A prądem 0.05-0.1C dają się rozładowywać bez
problemu, wykazując jakieś 50-70% pojemności nominalnej.
Pooh
2009-06-25 20:38:53 UTC
Post by BartekK
i ups krzyczy o nowe aku
A stare zabiera się na łódkę do pompy zęzowej, oświetlenia LED i ładowania
komórki, GPSa i innych takich :D
Maniek4
2009-06-25 21:02:37 UTC
Post by BartekK
i ups krzyczy o nowe aku
A stare zabiera siê na ³ódkê do pompy zêzowej, o¶wietlenia LED i ³adowania
komórki, GPSa i innych takich :D
Do pompy zezowej raczej sie nie nada, reszta raczej ujdzie. :-))

Pozdro.. TK
Pooh
2009-06-26 05:12:34 UTC
Post by Maniek4
Do pompy zezowej raczej sie nie nada, reszta raczej ujdzie. :-))
Praktyka mówi, że nada :-)
I to nawet na drewnianej łódce (słomka), która z definicji wodę bierze.
--
Pooh Zwijasz?
http://zwijaj.pl/
BartekK
2009-06-26 19:40:25 UTC
Post by Pooh
Post by BartekK
i ups krzyczy o nowe aku
A stare zabiera się na łódkę do pompy zęzowej, oświetlenia LED i ładowania
komórki, GPSa i innych takich :D
No a co zrobić? Można od razu wyrzucić (zutylizować), bo klient wymaga
wymiany na nowe (bo wymaga pewności działania UPSa). A że do moich celów
nadają się wyśmienicie - no to je stosuję. A że takie ledy mogą takie
aku dobić do zera - trudno, i tak mam ich nadmiar.
Pooh
2009-06-25 08:11:49 UTC
Post by Maniek4
na zwyklym UPS i kilku
oprawach LED w pomieszczeniach komunikacyjnych
Jak LED to nie potrzebny UPS a akumulator z zasilaczem buforowym.
A w ogóle to są gotowe oprawy z akumulatorem więc nie ma potrzeby z UPSem
kombinować.
Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/
Maniek4
2009-06-25 08:42:51 UTC
Post by Pooh
Post by Maniek4
na zwyklym UPS i kilku
oprawach LED w pomieszczeniach komunikacyjnych
Jak LED to nie potrzebny UPS a akumulator z zasilaczem buforowym.
A w ogóle to s± gotowe oprawy z akumulatorem wiêc nie ma potrzeby z UPSem
kombinowaæ.
Zwykle nie, ale ja mam np. niektore lampki zasilane innym napieciem jak 12V,
do tego dochodzi programowanie czasowe zasilane 230V i u mnie sie nie da.
Dedykowane oswietlenie awaryjne smialo mozna zrobic na zwykly akumulatorze
12V nawet starym.

Pozdro.. TK
jacek_placek_01
2009-06-25 16:49:36 UTC
A ja sobie kupiłem 2KVA APC Smart UPS (400 zł uzywany na Allegro) i
generator 2 KVA na benzynę 4-sów
i kilka razy popracował cały dzień zwłaszcza przy planowych wyłączeniach.
Nie stać mnie na samorozruchowy generator, ale taki ręczny tez jest
niezły za 700-800 zł.
APC uzyję do podtrzymywania polowy instalacji żarówkowej żeby nie było
całe światło na 1 fazie w całym domu i w razie czego będę miał czas na
podejscie do generatora przy dłuższej awarii.
Sebcio
2009-06-26 09:35:22 UTC
Post by jacek_placek_01
i kilka razy popracował cały dzień zwłaszcza przy planowych wyłączeniach.
Nie stać mnie na samorozruchowy generator, ale taki ręczny tez jest
niezły za 700-800 zł.
Czasami można nabyć niedrogo agregat z rozrusznikiem, do którego tanio
można dorobić prosty układ SZR.
Post by jacek_placek_01
APC uzyję do podtrzymywania polowy instalacji żarówkowej żeby nie było
całe światło na 1 fazie w całym domu i w razie czego będę miał czas na
podejscie do generatora przy dłuższej awarii.
No i to wydaje się być najlepszym rozwiązaniem - UPS na obwodach
oświetleniowych i niektórych gniazdach. Nie ma kombinowania z dodatkową
instalacją, więc można to wdrożyć w istniejących domach. Nie ma
dodatkowych opraw, nie ma zmiany przyzwyczajeń.
Sebcio
Maniek4
2009-06-26 17:24:00 UTC
No i to wydaje siê byæ najlepszym rozwi±zaniem - UPS na obwodach
o¶wietleniowych i niektórych gniazdach. Nie ma kombinowania z dodatkow±
instalacj±, wiêc mo¿na to wdro¿yæ w istniej±cych domach. Nie ma
dodatkowych opraw, nie ma zmiany przyzwyczajeñ.
Ile bedzie kosztowal UPS mogacy jakos rozsadnie obsluzyc takie rozwiazanie??

Pozdro.. TK
Marek Dyjor
2009-06-27 21:59:26 UTC
Post by Maniek4
Post by Sebcio
[...]
ok 1500 złotych jakiś UPS smart z APC ok 2kVA (z drugiej ręki po wymianie
akumulatorów)