Doprowadzenie powietrza do kominka
Jacek Midura
2008-06-07 07:51:03 UTC
Cześć,

mam kilka wątpliwości związanych z doprowadzeniem powietrza do kominka z
zamkniętą komorą spalania. Artykuły w Muratorze niestety nie były na
tyle konkretne.
Dom bez piwnicy, parter podniesiony względem poziomu ziemi o
kilkadziesiąt cm. Pod płytą podłogową będzie warstwa żwiru i styropian.
Kominek w centrum domu. Fundament murowany z bloczków (na chudziaku i
ławie).

1. Jak głęboko prowadzić przewód aby uniknąć wychładzania podłogi - pod
styropianem? Pod żwirem? Jeszcze głębiej?
2. Wyczytałem że czerpnia powinna być co najmniej 0,5m ponad poziomem
ziemi. Jak rozwiązać przejście rury przez ścianę - czy przepuścić ją
przez fundament i na zewnątrz ciągnąć do góry, czy wypuścić do góry
przed ścianą i przepust robić na tej wysokości powiedzmy 0,5m? Czy
jeszcze jakoś inaczej?
3. Gdzie wypuścić drugi koniec - centralnie pod kominkiem? Obok? Zgaduję
że są wkłady do których można doprowadzić powietrze z boku lub z dołu -
czy któreś rozwiązanie ma przewagę?
4. Jaki przekrój rury? Domyślam się, że zależy to od mocy wkładu
kominkowego (tu jeszcze nie ma konkretów, ale kominek będzie
rekreacyjny, nie użytkowy, więc moc raczej nieduża).
5. Pomiędzy rurą a wkładem kominkowym jest w planie blaszany odcinek z
przepustnicą - czy on się mocno nagrzewa? Czy sama rura dalej może być
plastikowa?

Inne przydatne uwagi też mile widziane. Dzięki
Jacek Midura
William
2008-06-07 11:40:17 UTC
Post by Jacek Midura
1. Jak głęboko prowadzić przewód aby uniknąć wychładzania podłogi - pod
styropianem? Pod żwirem? Jeszcze głębiej?
Wystarczy pod chudym betonem który jest pod stryropianem a nad paiskiem lub
żwirem.
Post by Jacek Midura
[...]
Nie może być zbyt nisko by nie zasłonił jej śnieg lub nie wpadał
rozbryzgujący się descz.
Post by Jacek Midura
3. Gdzie wypuścić drugi koniec - centralnie pod kominkiem? Obok? Zgaduję
że są wkłady do których można doprowadzić powietrze z boku lub z dołu -
czy któreś rozwiązanie ma przewagę?
Od dołu byłoby bez sesnu bo popiół szybko by zasypał taką rurę.
Jacek Midura
Jarek
2008-06-07 21:37:01 UTC
Post by Jacek Midura
1. Jak głęboko prowadzić przewód aby uniknąć wychładzania podłogi - pod
styropianem? Pod żwirem? Jeszcze głębiej?
Pod styropianem jest OK.
Post by Jacek Midura
[...]
Weź pod uwagę jedną rzecz: w takiej rurze lubią mieszkać zwierzątka. Np.
małe pająki które potrafią przejść przez kratki mogą zapleść tam
pajęczyny, skutecznie utrudniające przepływ powietrza. Rurę trzeba
zrobić tak żeby dała się przeczyścić. Jak będzie miała liczne zakręty to
będzie problem...
Post by Jacek Midura
3. Gdzie wypuścić drugi koniec - centralnie pod kominkiem? Obok? Zgaduję
że są wkłady do których można doprowadzić powietrze z boku lub z dołu -
czy któreś rozwiązanie ma przewagę?
Zależy jaki kominek. Ja mam w kominku specjalne wejścia.
Post by Jacek Midura
4. Jaki przekrój rury? Domyślam się, że zależy to od mocy wkładu
kominkowego (tu jeszcze nie ma konkretów, ale kominek będzie
rekreacyjny, nie użytkowy, więc moc raczej nieduża).
To rura w ogóle nie potrzebna. Ja mam rurę o przekroju 6x9cm (korytko
kablowe - akurat takie było) i zupełnie wystarcza, przy czym u mnie
kominek 18kW grzeje prze kilka miesięcy w roku non-stop.
Post by Jacek Midura
5. Pomiędzy rurą a wkładem kominkowym jest w planie blaszany odcinek z
przepustnicą - czy on się mocno nagrzewa? Czy sama rura dalej może być
plastikowa?
Za mało szczegółów. U mnie z plastikowego korytka kablowego jest
przejście zrobione 20cm rury spiro i jest OK.
Poważnie uważam że do kominka do użycia okazjonalnego taka rura jest nie
potrzebna. Wystarczy rozszczelnienie okien.

Jarek
http://lumisklep.pl - oświetlenie przez internet :)
Jacek Midura
2008-06-08 09:48:06 UTC
Post by Jarek
[...]
W planie jest też wentylacja mechaniczna, więc założenie jest takie, że
okna będą zamknięte.
Dzięki za wszystkie uwagi, zwłaszcza o tym czyszczeniu przewodu - nie
wiedziałem o tym.
Jacek Midura
William
2008-06-08 16:27:32 UTC
Post by Jacek Midura
W planie jest też wentylacja mechaniczna, więc założenie jest takie, że
okna będą zamknięte.
Z tego co pamiętam w kotłowni nie może być wentylacji mechanicznej.