Ile zapłaciłeś u architekta??
severin
2007-12-07 07:41:05 UTC
U mnie jeden wyskoczył z ceną 14 tys. za projekt parterówki 130m2 z
przyłączami, kanalizacja, prąd. A jak to wygląda u Was??
Bob the Builder
2007-12-07 07:52:28 UTC
Post by severin
U mnie jeden wyskoczył z ceną 14 tys. za projekt parterówki 130m2 z
przyłączami, kanalizacja, prąd. A jak to wygląda u Was??
12 tys. za 170m2 z garażem i poddaszem użytkowym z przyłączami i
załatwianiem wszystkich potrzebnych papierów aż do czasu wydania
pozwolenia na budowę. Dodam jeszcze, że chodzi o Kraków, więc cena za
pewne jest wyższa niż w mniejszym mieście.
Z tego co się orientowałem, to w zależności od miasta, no i tego co
się chce zrobić cena waha się od 5 do 15 tys.

Bob the Builder
Bob the Builder
2007-12-07 08:51:07 UTC
Post by Bob the Builder
[...]
Dodam jeszcze, że cena obejmowała projekt budowlany, z instalacjami,
projektem przyłączy, do tego dokumentacja geotechniczna (cena badania
wliczona), bez kosztorysu, bez mapy.

Bob the Builder
PiotrB.
2007-12-07 07:59:47 UTC
Post by severin
U mnie jeden wyskoczył z ceną 14 tys. za projekt parterówki 130m2 z
przyłączami, kanalizacja, prąd. A jak to wygląda u Was??
napisz co dostajesz w tej cenie bo inaczej wszelkie
porównania nie mają sensu. projekt może być np. budowlany
lub budowlany i wykonawczy w jednym, z instalacjami lub bez,
do tego dokumentacja geotechniczna lub nie, kosztorys lub
nie, razem z mapami lub bez, przyłącza, zjazd, nadzór
autorski, obsługa inwestycji itd. poza tym cena może bardzo
zalezeć od twoich wymagań co do formy, funkcji,
rodzaju konstrukcji, skomplikowania, renomy architekta.

Piotr
severin
2007-12-07 08:26:42 UTC
Post by PiotrB.
Post by severin
[...]
wow, aż sobie to wydrukuje, przynajmniej będę wiedział co architekt w
cenie mi proponuje. Z wstępnej rozmowy wynika że będzie to projekt,
(parterówka z dachem kopertowym, bez żadnych wynalazków z lekkim
stropem), instalacje, przyłącza, nadzór autorski. Mała mieścina w woj.
dolnośląskim, coś gmerał 0 6500.
PiotrB.
2007-12-07 08:35:08 UTC
Post by severin
[...]
najlepiej zapytać za co oprócz tego trzeba mu zapłacić lub
co dostarczyć.

Piotr
severin
2007-12-07 08:57:12 UTC
Post by severin
U mnie jeden wyskoczył z ceną 14 tys. za projekt parterówki 130m2 z
przyłączami, kanalizacja, prąd. A jak to wygląda u Was??
To może napisze mi ktoś listę, co projekt za takie pieniądze powinien
zawierać, skoro sam projekt w necie kosztuje około 1500-1700 zł, a tu
nagle cena 5x tyle, za co, bo mogę się potem niemile zaskoczyć, że
drugie tyle trzeba zapłacić dodatkowo.
PiotrB.
2007-12-07 09:24:29 UTC
Post by severin
Post by severin
[...]
Na pewno więcej niż drugie tyle.
Jeśli licząc tylko to co do pozwolenia na budowę
(bez projektów przyłączy, zjazdów, projektów przebudowy
drenów itp.)

- adaptacja projektu gotowego + projekt
zagospodarowania działki: od 1000zł
jeśli dużo zmian to od ok. 1500-2000zł
(ale oczywiście są biura które biorą 3000-5000zł)
- mapa do celów projektowych: ok. 500-800zł
- warunki zabudowy (wypis/decyzja) ok. 100zł
- inne uzgodnienia
- opcjonalnie dokumentacja geotechniczna
(w przypadku gdy projektant adaptujący uzna, że
rodzaju gruntu nie jest dostatecznie znany itp.) od ok. 1000zł
- opcjonalnie projekty instalacji (jesli nie ma ich w projekcie gotowym)
lub ich adaptacja zależnie od wymagań urzędu wydającego
pozwolenie na budowę cena od ok. 500-1000zł
- opcjonalnie nadzór autorski, ale tego w przypadku typówki
raczej się nie praktykuje

ceny traktuj jako orientacyjne

Piotr
gasper
2007-12-07 09:54:27 UTC
Post by severin
U mnie jeden wyskoczył z ceną 14 tys. za projekt parterówki 130m2 z
przyłączami, kanalizacja, prąd. A jak to wygląda u Was??
ja poszukałem w necie projektu najbardziej zbliżonego do moich wymagań no i
spełniającego WZ
potem naniosłem moje poprawki, które potem naniósł architekt robiąc adaptacje -
kosztowało to 1500 projekt+ 1500 adaptacja
w cenie adaptacji miałem cała papierkologie aż do uzyskania pozwolenia -
musiałem kupić tylko mapki za 400 zł

Pozdrawiam
severin
2007-12-07 09:56:30 UTC
Post by gasper
[...]
Całą papierkologię, tzn. projekty przyłącza, projekty instalacji, możesz
podać jakieś szczegóły??
PiotrB.
2007-12-07 10:04:41 UTC
Post by severin
Całą papierkologię, tzn. projekty przyłącza, projekty instalacji, możesz
podać jakieś szczegóły??
projekty przyłączy nie są potrzebne do uzyskania pozwolenia na budowę
i lepiej (ze względów proceduralnych) i myślę taniej jest rozdzielić
te sprawy.

Piotr
gasper
2007-12-07 10:09:57 UTC
Całą papierkologię, tzn. projekty przyłącza, projekty instalacji, możesz podać
jakieś szczegóły??
projekty instalacji były w projekcie gotowym - i tak nijak sie mają do
rzeczywistości
projektów przyłączy nie robiłem - wode i kanalizacje poprostu podłączyłem a
geodeta narysował po zakończeniu prac
prądem zajęła sie enea

Pozdrawiam
..:: Adam ::..
2007-12-07 11:09:15 UTC
Post by gasper
Post by severin
[...]
ciekawe jak ci podłączyli wodę bez uzgodnień

W jakim ty mieście żyjesz?
Pozdrawiam
Adam
gasper
2007-12-07 11:20:03 UTC
Post by ..:: Adam ::..
ciekawe jak ci podłączyli wodę bez uzgodnień
normalnie - taką niebieską rurą :-)
gmina wiejska - miejsce przyłącza to prawie koniec świata :-)
gasper
2007-12-07 11:23:07 UTC
Post by ..:: Adam ::..
W jakim ty mieście żyjesz?
własnie na szczęście mieszkam na wsi :-)
Adam Szendzielorz
2007-12-07 11:05:08 UTC
Post by severin
U mnie jeden wyskoczył z ceną 14 tys. za projekt parterówki 130m2 z
przyłączami, kanalizacja, prąd. A jak to wygląda u Was??
2,5k pln brutto. Gorny Slask. Bez instalacji, bez kosztorysu, bez przylacz,
bez map. Projekt domu 380m2 z pelnym podpiwniczeniem i poddaszem uzytkowym.
Na gotowo - tzn. dostalem komplecik dokumentow do pozwolenia na budowe. Za
mapy dalem 500 pln.

Uwazam, ze zlecanie projektu instalacji np. CO i innych jest bezsensu przed
budowa - w trakcie moze sie jeszcze conieco zmienic i moga zmienic sie
warunki - chociazby zapotrzebowanie na cieplo (bo tu dasz wiecej izolacji,
tam sie zdecydujesz na rekuperator etc), czy uklad scian dzialowych.
Pozatym jakos bardziej ufam technikowi z kilkuletnia praktyka w
obliczeniach, projektowaniu i instalowaniu CO niz architektowi, ktory te
instalacje moze potraktowac jak kule u nogi :) Wlasnie zlecam pelny projekt
CO u fachmana (znalazlem go na forum muratora (sic!;) a przekonal mnie
przede wszystkim wiedza jaka przekazuje w swoich postach:) i zaplace za
niego 600 pln.

14k pln to ZDZIERSTWO! Nawet jakby cena obejmowala przylacza i instalacje!
pozdr.
Adam Sz.
Flashka
2007-12-07 12:37:58 UTC
Post by severin
U mnie jeden wyskoczył z ceną 14 tys. za projekt parterówki 130m2 z
przyłączami, kanalizacja, prąd. A jak to wygląda u Was??
rok temu 7 tyś za projekt budynku gastronomiczno-mieszkalnego 500m2 (pełna
kuchnia), przyłącza, zagospodarowanie terenu, mapki i inne potrzebne cuda,
wszystkie uzgodnienia branżowe, w małym mieście, bez projektu wykonawczego i
bez kosztorysu, cały projekt miałem w głowie i na papierze, architekt miał
to tylko policzyć i narysować w komputerze i uzgodnić. Wiem, że to bardzo
tanio, bo pierwszy architekt z miejscową renomą, któremu podziękowałem
(powiedział, że jestem zbyt wymagający) a chciał 2 razy tyle, a w dużym
miescie taki projekt kosztowałby pewnie 10 razy tyle, ale jak to sie mówi
punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, także ludzie nie przepłacajcie
jeśli naprawdę nie trzeba.
Kane
2007-12-07 13:29:35 UTC
Post by severin
U mnie jeden wyskoczył z ceną 14 tys. za projekt parterówki 130m2 z
przyłączami, kanalizacja, prąd. A jak to wygląda u Was??
3000zl. Plus chyba 1000zl za papierkologie i kierownika budowy - podobnie
jak Adam Sz. dostalem komplet dokumentow i pozwolenie na budowe bez ruszania
sie z domu. Potraktowalem to jako usluge kompleksowa - 4k PLN.

Projekt 160m2 dom parterowy, podpiwniczony. Prosty, bez nadmiernej
szczegółowosci, napisany tak ze byl w miare elastyczny - podczas budowy na
biezaco ustalilo sie parenascie szczegółów.

Projekt budowlany a wiec bez instalacji c.o., elektrycznej, kanalizacji
itp - mi akurat bylo to zbedne. Projekt zawierał także szambo wraz z
polaczeniem z domem.

Dodatkowe koszta papierowe:
projekt przylacza wody (nie pamietam ile chyba 400zl z uzgodnieniami i
mapką)
projekt przylacza elektrycznego - 0zl , jedynie koszt mapki (chyba poszla ta
sama co dostalem przy projekcie wody)
gazu nie robilem

Dalsze koszta:
projekt instalacji elektrycznej - elektryk robi schemat w ramach robocizny
instalacji
projekt instalacji c.o. - zbędny, mozna sobie zrobic samemu na podstawie
tego co bedzie po robocie hydraulika. Hydraulik za 300zl dodatkowo okreslil
ze moze mi ladnie zrobic projekt tego co bedzie robil na papierze. Tylko po
co ?

Iiii....tyle.

Adam Szendzielorz
2007-12-07 13:55:31 UTC
Post by Kane
[...]
O ile z reszta zgadzam sie w 100% to jednak wykonanie obliczen
zapotrzebowania na cieplo i zrobienie projektu CO to absolutny mus -
szczegolnie przy ogrzewaniu podlogowym, bo poprawic juz nic sie potem nie
bedzie dalo :) A robienie podlogowki na oko ("bo w tamtym domu tak
zrobilismy i bylo dobrze") to proszenie sie o problemy!
pozdr.
Adam Sz.
gasper
2007-12-07 14:03:38 UTC
Post by Adam Szendzielorz
O ile z reszta zgadzam sie w 100% to jednak wykonanie obliczen
zapotrzebowania na cieplo i zrobienie projektu CO to absolutny mus -
u mnie to robił instalator a i tak na wszelki wypadek daliśmy troche gęściej
rurki jak wyszło z obliczeń - dzięki temu można obniżyć temperature zasilania
Adam Szendzielorz
2007-12-07 14:12:06 UTC
Post by gasper
u mnie to robił instalator a i tak na wszelki wypadek daliśmy troche gęściej
rurki jak wyszło z obliczeń - dzięki temu można obniżyć temperature zasilania
Gesciej rurki = wieksze opory dla pompy, dluzsza droga przeplywu wody (wiec
na jej koncu bedzie zimniej niz na poczatku:) Wszystko jest OK o ile sie
nie przesadzi w ta czy inna strone i pamieta sie o wszystkim i w trakcie
uzytkowania jest zonk z niewiadomych przyczyn :-)
pozdr.
Adam Sz.
gasper
2007-12-07 14:18:06 UTC
Post by Adam Szendzielorz
[...]
gęściej rurki nie musi oznaczać, że woda bedzie miała dłuższą droge - np w
jednym pomieszczeniu mam wręcz odwrotnie :)
zrobiłem zamiast jednej pętli - 2 małe :-)
Kane
2007-12-07 16:42:02 UTC
Post by Adam Szendzielorz
Post by Kane
[...]
Ja sie z tym nie zgadzam - mowiac "projekt" rozumiem projekt. TO ze
instalator sprawdza na biezaco co robi, wylicza ile rurek tu ile tu jaki
grzejnik tu i tu to jest po prostu normalna praca rzemieslnicza ze tak
powiem i NIE TRZEBA na to projektu. Oczywiscie ze instalator policzy to co
trzeba. Nie nazwalbym tego jednak PROJEKTEM. Sadze ze w tym zakresie po
prostu sie nie zrozumielismy ;)

K.
Adam Szendzielorz
2007-12-07 17:24:04 UTC
Post by Kane
[...]
To jak bys to nazwal ? ;) Dla mnie projekt to projekt - niezaleznie czy
jest narysowany olowkiem przez hydraulika, czy wydruk z profesjonalnego
programu komputerowego i z 5 pieczatkami uprawnionych projektantow :-)
pozdr.
Adam Sz.
Kane
2007-12-07 17:36:07 UTC
Post by Adam Szendzielorz
To jak bys to nazwal ? ;) Dla mnie projekt to projekt - niezaleznie czy
jest narysowany olowkiem przez hydraulika, czy wydruk z profesjonalnego
programu komputerowego i z 5 pieczatkami uprawnionych projektantow :-)
W kontekscie topicu: projekt od architekta - bynajmniej nie 'olowkiem na
kolanie' ;)

Pozatym naprawde - tego c.o. nie trzeba projektowac nawet olowkiem. Projekt
przydaje sie dla duzych instalacji lub dla takich ktore robi sie naraz dla
calego budynku. Aha no chyba ze jako projekt rozumiemy tez oznaczenie na
scianach - bo to hydraulik zrobil i jemu i mi to starcza - siedzial na
budowie, gadalismy co i jak, on rysowal. W sumie tez "projekt" mozna wrecz
powiedziec ze wykonawczy ;) Tyle ze mozna to zrobic z glowy - dla malych
inwestycji robionych systematycznie a nie w 10 osob naraz. No chyba ze mam
genialnego hydraulika i inni tak nie mogą. Nie wiem - ja informatyk. ;)

Pozdrowienia

K.
Adam Szendzielorz
2007-12-07 18:04:42 UTC
Post by Kane
[...]
Ale skad np. znales zapotrzebowanie budynku na cieplo ? Przeciez jeden dom
tej samej wielkosci moze potrzebowac 40kWh/m2*rok, a inny 120kWh/m2*rok. No
i tego nie da sie obliczyc w glowie, siedzac i gadajac :) I w pierwszym
przypadku rurek bedzie 3 x mniej niz w drugim.. Jezeli dlugosci
poszczegolnych obiegow na poszczegolnie pomieszczenia robicie z glowy to
uznania dla Twojej odwagi odnosnie eksperymentow :) Ja zlecam wykonanie
tego specowi od CO - zaplace 600 pln, a wykonastwo robie juz sam. Majac
projekt - zrobic go jak trzeba to juz pryszcz :)

PS. Ja tez informatyk :)
pozdr.
Adam Sz.
Kane
2007-12-07 18:22:26 UTC
Post by Adam Szendzielorz
Ale skad np. znales zapotrzebowanie budynku na cieplo ?
Sam sobie policzylem. Bedzie niskie :)
Przewymiarowanie instalacji podlogowej jest mniej niebezpieczne (w pewnym
zakresie nawet wcale) niz jej niedoszacowanie (ktore mi nie grozi). W
piwnicy natomiast mam pare grzejnikow aluminiowych - ich moc reguluje czy to
na glowicy termost czy centralnie na mieszaczu obwodu - przelicze co taniej.
Ich ewentualne niedoszacowanie - coz - doloze pare zeber. Ale wg wyliczen
musi starczyc.

K.
jasio kowalski
2007-12-08 13:16:31 UTC
Post by Kane
Post by severin
[...]
Powinni inzynierow sanitarnych wystrzelac, po co te "przyglupy" sie ucza
jak hydraulik po zawodowce(zeby jeszcze kierunkowej) zrobi to co oni, i to w
cenie roboty.
Inzynierow i technikow innych branz tez powoli likwidowac, murarz tez da rade
zrobic "projekt", elektryk jak czytamy wyzej tez zrobi quazi projekt.
Tylko potem nie placz, ze zrobili ci cos nie tak, czego nie da sie poprawic.
Kane
2007-12-09 08:11:45 UTC
Post by jasio kowalski
Post by Kane
[...]
U mnie akurat zes nie trafil ale byc moze w pewnych przypadkach jest to
fakt. Moi fachowcy maja zarowno doswiadczenie jak i odpowiednią edukację
(kierunkową). Wiedza co mowia i o czym mowia, potrafia uzasadnic,
przeliczyc, odpowiedziec na dociekliwe pytanie. Czego chciec wiecej ? Po co
przeplacac ? Ja nie wiem. To nie projekt instalacji na 100kW czy systemu
wody dla osiedla mieszkaniowego.

Murarza natomiast nigdy w zyciu nie widzialem takiego ktory mial kierunkowe
wyksztalcenie (zakladam ze takie jest).