Rozdzielacz do podłogówki i kaloryferów
SkiMir
2011-12-08 20:59:13 UTC

Krążę koło tego tematu i nie mogę zdecydować jakie rozwiązanie wybrać.
Dom będzie ogrzewany kotłem węglowym/miałowym/ekogroszek bez większej
automatyki.
Planuję zrobić dla kotła obieg otwarty do którego włączę zasobnik CWU
300l. Reszta będzie za wymiennikiem ciepła.

Reszta to:
Parter 5 grzejników + 3 obwody ogrzewania podłogowego o powierzchniach:
kuchnia około 7m2, łazienka około 7m2, hol, przedsionek około 15m2.
Poddasze 5 grzejników + dwa obwody podłogówki o powierzchniach: łazienka
około 10m2, przedpokój około 6m2.

Jak rozwiązać w sposób możliwie tani takie ogrzewanie?

Czy zastosowanie rozdzielaczy 8 sekcji na parter i 7 sekcji na poddasze
wraz z zaworami RTL na obwodach podłogówki będzie wystarczającym
rozwiązaniem?

Na allegro widziałem rozdzielacze dwufunkcyjne
http://allegro.pl/rozdzielacz-dwufunkcyjny-mieszajacy-do-systemu-kan-i1968423483.html
Jednak sporo kosztują - (potrzebne dwa komplety) a i też nie bardzo mi
się podoba instalowanie całej baterii pomp obiegowych w domu.

Może udałoby się postawić coś na jednej pompie?
M.
janusz_kk1
2011-12-08 21:28:01 UTC
Kr=C4=85=C5=BC=C4=99 ko=C5=82o tego tematu i nie mog=C4=99 zdecydowa=C4=
=87 jakie rozwi=C4=85zanie wybra=C4=87.
Dom b=C4=99dzie ogrzewany kot=C5=82em w=C4=99glowym/mia=C5=82owym/ekog=
roszek bez wi=C4=99kszej =
automatyki.
Planuj=C4=99 zrobi=C4=87 dla kot=C5=82a obieg otwarty do kt=C3=B3rego =
w=C5=82=C4=85cz=C4=99 zasobnik CWU =
300l. Reszta b=C4=99dzie za wymiennikiem ciep=C5=82a.
Parter 5 grzejnik=C3=B3w + 3 obwody ogrzewania pod=C5=82ogowego o powi=
erzchniach: =
kuchnia oko=C5=82o 7m2, =C5=82azienka oko=C5=82o 7m2, hol, przedsionek=
oko=C5=82o 15m2.
Poddasze 5 grzejnik=C3=B3w + dwa obwody pod=C5=82og=C3=B3wki o powierz=
chniach: =C5=82azienka =
oko=C5=82o 10m2, przedpok=C3=B3j oko=C5=82o 6m2.
Wg mnie bez sensu, p=C3=B3=C5=BCniej b=C4=99dziesz =C5=BCa=C5=82owa=C5=82=
=C5=BCe nie da=C5=82e=C5=9B wsz=C4=99dzie =

pod=C5=82og=C3=B3wki.
Jak rozwi=C4=85za=C4=87 w spos=C3=B3b mo=C5=BCliwie tani takie ogrzewa=
nie?
Nie miesza=C4=87 system=C3=B3w, da=C4=87 jedn=C4=85 pomp=C4=99 z mieszac=
zem w kot=C5=82owni i do niego
pod=C5=82=C4=85czy=C4=87 dwa rozdzielacze parter, pi=C4=99tro, wystarcz=C4=
=85 wtedy proste =

rozdzielacze
z przep=C5=82ywomierzami. Do =C5=82azienek i tam gdzie trzeba doda=C4=87=
grzejniki i
pod=C5=82=C4=85czy=C4=87 w kot=C5=82owni przed mieszaczem, czyli zaraz z=
a wymieniikiem.
Ka=C5=BCdy grzejnik osobnymi rurami.
Wszystkie rury w PEX-ie lub zgrzewane. Jedynie pod=C5=82=C4=85czenie kot=
=C5=82a do =

wymiennika
i CWU w miedzi.

-- =

Pozdr
JanuszK
Budyñ
2011-12-08 22:20:29 UTC
podłączyć dwa rozdzielacze parter, piętro, wystarczą wtedy proste
rozdzielacze
z przepływomierzami.
a własciwie to czemu sie daje przepływosciomierze - czy to jedyny wskaźnik?
U mnie takich bajerów brakuje, bo nie te czasy przy budowie były. Układ
regulowałem tak aby powroty podłogówki miały tą sama temperaturę.

b.
Robert G
2011-12-09 14:59:15 UTC
Post by Budyñ
a własciwie to czemu sie daje przepływosciomierze - czy to jedyny wskaźnik?
Ja nie mam i jest ok.

pozdr
Robert G.
SkiMir
2011-12-08 22:23:11 UTC
Post by SkiMir
Jak rozwiązać w sposób możliwie tani takie ogrzewanie?
Nie mieszać systemów, dać jedną pompę z mieszaczem w kotłowni i do niego
podłączyć dwa rozdzielacze parter, piętro, wystarczą wtedy proste
rozdzielacze
z przepływomierzami. Do łazienek i tam gdzie trzeba dodać grzejniki i
podłączyć w kotłowni przed mieszaczem, czyli zaraz za wymieniikiem.
Każdy grzejnik osobnymi rurami.
Trochę już zacząłem prace i rozdzielacze nie będą w kotłowni bo
wygodniej jest mi je umieścić w innym miejscu (łatwe rozłożenie rurek).
Jak rozwiązać w tym układzie temat.

Parter:
Rozdzielacz do kaloryferów (prosty) i od niego dwie rury PEX (grubsze)
do kotłowni + rozdzielacz podłogówki (prosty) i od niego dwa osobne pexy
do kotłowni.
Poddasze podobnie?

No i teraz co w kotłowni?
M.
Adams
2011-12-09 07:44:02 UTC
U?ytkownik "SkiMir" <***@Mpoczta.onet.pl> napisa? w wiadomo?ci news:jbrbe5$f7f$***@srv.cyf-kr.edu.pl...
Witam ;-)
Rozdzielacz do kaloryferów (prosty) i od niego dwie rury PEX (grubsze) do
kotłowni + rozdzielacz podłogówki (prosty) i od niego dwa osobne pexy do
kotłowni.
Pytanie jest takie czy naprawde potrzebujesz kaloryfery na parterze ? :-))))
Mam mix mode na parterze i mam gorąco... bardzo gorąco.
Poki robisz masz szanse cos zmienic.
I tam gdzie bedzie kuchnia, meble kuchenne -> zmywarka
nie dawaj podlogowki, dodaj jeszcze ze 10-20cm od nich i dopiero ukladaj,
identycznie z miejscem gdzie bedzie zlewozwymak itp itd.
Nie daj sie zbyc zeby ulozyc rzadziej po prostu ma nie byc.
Nie masz czy masz okna balkonowe na parterze, przy drzwiach wejsciowych
to samo, pamietaj zeby progi byly odizolowany od reszty podłogi.
Rozumiem ze jak robisz kalafiory to na podłogówke masz jeszcze czas ;-))

pozdrawiam
Adams
janusz_kk1
2011-12-09 10:25:43 UTC
[...]
Troch=C4=99 ju=C5=BC zacz=C4=85=C5=82em prace i rozdzielacze nie b=C4=99=
d=C4=85 w kot=C5=82owni bo =
wygodniej jest mi je umie=C5=9Bci=C4=87 w innym miejscu (=C5=82atwe ro=
z=C5=82o=C5=BCenie rurek).
Jak rozwi=C4=85za=C4=87 w tym uk=C5=82adzie temat.
Ale ja ci wcale nie pisa=C5=82em =C5=BCe masz je da=C4=87 w kot=C5=82own=
i, tam sobie zr=C3=B3b =

mieszacz
i g=C5=82=C3=B3wny rozdzia=C5=82 tr=C3=B3jnikami 1" i z nich przez zawor=
y po=C5=82=C4=85cz pex-em np 20mm
rozdzielacze na parterze i pi=C4=99trze.
=
Rozdzielacz do kaloryfer=C3=B3w (prosty) i od niego dwie rury PEX (gru=
bsze) =
do kot=C5=82owni + rozdzielacz pod=C5=82og=C3=B3wki (prosty) i od nieg=
o dwa osobne pexy =
do kot=C5=82owni.
Poddasze podobnie?
Tak.
No i teraz co w kot=C5=82owni?
G=C5=82=C3=B3wny rozdzielacz czyli:

Piec->wymiennik-> tr=C3=B3jniki 1"-> mieszacz pod=C5=82og=C3=B3wki->=
tr=C3=B3jniki 1" =

rozdzielacze do pod=C5=82og=C3=B3wki
^ ^ =

| |
grzejniki pompa pod=C5=82og=C3=B3wki
piec<-wymiennik<-pompa powrotu<-tr=C3=B3jniki 1"-^------tr=C3=B3jnik =

^---------------tr=C3=B3jniki 1" powr=C3=B3t z rozdzielaczy =
-- =

Pozdr
JanuszK
SkiMir
2011-12-09 12:34:54 UTC
Piec->wymiennik-> trójniki 1"-> mieszacz podłogówki->trójniki 1"
rozdzielacze do podłogówki
^ ^
| |
grzejniki pompa podłogówki
piec<-wymiennik<-pompa powrotu<-trójniki 1"-^------trójnik
^---------------trójniki 1" powrót z rozdzielaczy
Rozumiem, że na mieszaczu ma pracować druga pompa?
Czy tylko ta na powrocie wystarczy?

Druga sprawa to kwestia zrównoważenia przepływów za tymi trójnikami do
rozdzielaczy - nie będzie problemu z tym, że np większość wody pójdzie
do najkrótszego obwodu?
Czy w tym wypadku wystarczy regulacja na zaworkach w rozdzielaczach?

PS: Mógłbyś to rozrysować na jakiejś kartce i zamieścić na jakimś serwerze?
M.
janusz_kk1
2011-12-09 22:07:06 UTC
[...]
Rozumiem, =C5=BCe na mieszaczu ma pracowa=C4=87 druga pompa?
Tak
Czy tylko ta na powrocie wystarczy?
Nie, musz=C4=85 by=C4=87 dwie.
Druga sprawa to kwestia zr=C3=B3wnowa=C5=BCenia przep=C5=82yw=C3=B3w z=
a tymi tr=C3=B3jnikami do =
rozdzielaczy - nie b=C4=99dzie problemu z tym, =C5=BCe np wi=C4=99kszo=
=C5=9B=C4=87 wody p=C3=B3jdzie =
do najkr=C3=B3tszego obwodu?
Czy w tym wypadku wystarczy regulacja na zaworkach w rozdzielaczach?
Tak, zawory s=C4=85 potrzebne do odci=C4=99cia w razie czego i do wst=C4=
=99pnego =

przyd=C5=82awienia,
dotykaj=C4=85c rur ocenisz temp i wyregulujesz obiegi :)
PS: M=C3=B3g=C5=82by=C5=9B to rozrysowa=C4=87 na jakiej=C5=9B kartce i=
zamie=C5=9Bci=C4=87 na jakim=C5=9B =
serwerze?
W niedziel=C4=99 ci narysuj=C4=99, ok?

-- =

Pozdr
JanuszK
SkiMir
2011-12-10 18:04:58 UTC
Post by SkiMir
PS: Mógłbyś to rozrysować na jakiejś kartce i zamieścić na jakimś serwerze?
W niedzielę ci narysuję, ok?
OK. Super :-)
M.
janusz_kk1
2011-12-11 21:27:52 UTC
Post by SkiMir
Post by janusz_kk1
serwerze?
W niedziel=C4=99 ci narysuj=C4=99, ok?
OK. Super :-)
No to ci wysy=C5=82am, nie narysowa=C5=82em wszystkich zawor=C3=B3w aby =
nie zaciemni=C4=87 =

rysunku,
musisz doda=C4=87 takie przy pompach.
Przy zbiorniku CWU na w=C4=99=C5=BCownicy ci ju=C5=BC narysowa=C5=82em, =
tylko nie dawaj na
zasilaniu wzbiorczej rurze do naczynia wyr=C3=B3wnawczego bo tam nie wol=
no.
Za wymiennikiem masz dwa odga=C5=82=C4=99zienia na grzejniki i mieszacz =
do pod=C5=82og=C3=B3wki
i rozdzielacze parter i pi=C4=99tro.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f1c18ab6a7a2b9a2.html

-- =

Pozdr
JanuszK
SkiMir
2011-12-13 18:27:00 UTC
No to ci wysyłam, nie narysowałem wszystkich zaworów aby nie zaciemnić
rysunku,
musisz dodać takie przy pompach.
Przy zbiorniku CWU na wężownicy ci już narysowałem, tylko nie dawaj na
zasilaniu wzbiorczej rurze do naczynia wyrównawczego bo tam nie wolno.
Za wymiennikiem masz dwa odgałęzienia na grzejniki i mieszacz do podłogówki
i rozdzielacze parter i piętro.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f1c18ab6a7a2b9a2.html
Wielkie dzięki. Teraz mam pogląd na to jak ma być wykonane.
Jakby co to będę uderzać po szczegóły :-)
M.
janusz_kk1
2011-12-11 21:35:10 UTC
Post by SkiMir
Post by janusz_kk1
serwerze?
W niedziel=C4=99 ci narysuj=C4=99, ok?
OK. Super :-)
Aaa zapomnia=C5=82em, zamiast dw=C3=B3ch pomp na pierotny tzn do pieca i=
do CWU =

da=C5=82em ci jedn=C4=85 i
zaw=C3=B3r elektryczny kt=C3=B3ry prze=C5=82=C4=85cza obiegi CO lub CWU =
np taki
http://allegro.pl/zawor-przekierowujacy-trojdrogowy-1-cal-silownik-i1968=
380326.html
=C5=9Brodek =C5=82aczysz do pompy a wej=C5=9Bcie A do wymiennika B do w=C4=
=99=C5=BCownicy, bez =

napi=C4=99cia
b=C4=99dzie piec grza=C5=82 dom, jak w=C5=82=C4=85czysz zaw=C3=B3r to pr=
ze=C5=82=C4=85czy na grzanie CWU =

(w=C4=99=C5=BCownica)
aby by=C5=82 automat to musisz sobie kupi=C4=87 termostat do CWU za=C5=82=
o=C5=BCy=C4=87 czujk=C4=99 =

gdzie=C5=9B na =C5=9Brodek zbiornika
a styki przeka=C5=BCnika pod=C5=82=C4=85czy=C4=87 do 230V i zaworu. Jak =
b=C4=99dziesz pali=C5=82 a =

spadnie temp wody
w zbiorniku to ci prze=C5=82=C4=85czy zaw=C3=B3r na grzanie wody.
-- =

Pozdr
JanuszK
Radarro
2011-12-09 07:57:29 UTC
Wg mnie bez sensu, póżniej będziesz żałował że nie dałeś wszędzie
podłogówki.

To ja mam takie pytanie do zwolennikow podlogowki w calym domu:
Jaka robicie podloge np w sypialni przy ogrzewaniu podlogowym?
Plytki? :-/
Czy dajecie panele a na to podlogowka?
Bo podloga drewniana mocno sie "gryzie" z podlogowka, nie? Chyba ze jest
jakies inne wyjscie? Plytki w sypialni mnie nie przekonuja...

A kwestia unoszenia kurzu w sypialni przez podlogowke?

Ja jestem na etapie pomyslu na ogrzewanie i te dylematy mnie odpychaja od
decyzji zrobienia podlogowki na calosci.

R.
Kris
2011-12-09 08:15:21 UTC
Użytkownik "Radarro" napisał w wiadomości grup
Jaka robicie podloge np w sypialni przy ogrzewaniu podlogowym?
Ja niestety nie zrobiłem i teraz żałuję. W drugim domu podłogówka po całości
będzie.
Plytki? :-/
Czy dajecie panele a na to podlogowka?
Można panele, można wykładzine dywanową. Co wolisz.
Bo podloga drewniana mocno sie "gryzie" z podlogowka, nie? Chyba ze jest
jakies inne wyjscie? Plytki w sypialni mnie nie przekonuja...
Podłogówka pod panelami to żaden problem
A kwestia unoszenia kurzu w sypialni przez podlogowke?
A jakiś kurz się od podłogówki unosi? Ile stC ma podłoga przy podłogówce a
ile stopni ma rozgrzany kaloryfer? Gdzie więcej kurzu sie uniesie?
Ja jestem na etapie pomyslu na ogrzewanie i te dylematy mnie odpychaja od
decyzji zrobienia podlogowki na calosci.
Też na etapie robienia nie doczytałem wszystkiego i teraz jak juz mieszkam i
mam na parterze podłogówke a na piętrze kalafiory to uważamy to z żoną z a
spory błąd. W drugim domu żadnego kaloryfera nie będzie. Podłogówka
praktyczniejsza i co ważne tańsza w wykonaniu i eksploatacji
enemyunknown
2011-12-09 08:48:05 UTC
Ja mam wszędzie podłogówkę. Nie zauważyłem, żadnego unoszenia się
kurzu.
W podłogę idzie teraz między 26 a 29 stopni C. Płytki są lekko ciepłe,
na panelach ciepło jest niewyczuwalne, ale w pomieszczeniach jest ok
20C.

Minus jaki zauważyłem, to brak możliwości uniknięcia wykraplania wody
w narożnikach okien dachowych.
Przy grzejnikch daje się je często pod oknami dachowymi rozgrzewając
tę strefę tak aby się nic nie skraplało.
Przy podłogówce tak się nie da zrobić.
Adam
2011-12-09 12:08:32 UTC
Post by enemyunknown
[...]
Jaka masz wentylacje ? :) Bo to przede wszystkim sprawa wentylacji a
nie ogrzewania. A takze wlasciwego ocieplenia okien dachowych - u mnie
nic sie nie skrapla, wentylacja mechaniczna, a okna mialy dodatkowe
kolnierze ocieplajace z welny. Wykrapla sie para wodna na chlodnych
czesciach okna.
pozdr.

Adam
enemyunknown
2011-12-09 12:57:37 UTC
Post by Adam
[...]
Chwilowo nie mam żadnej... Będzie mechaniczna - ale jeszcze nie jest
wszystko skończone (na strychu) i nie ma rekuperatora.
Mówisz, że po włączeniu dmuchania powinno być ok ? Wykraplanie jest
właściwie tylko w narożnikach okna.
Adam
2011-12-09 13:58:39 UTC
Post by enemyunknown
[...]
Bedzie znaaacznie lepiej :) A mierzyles wilgotnosc na poddaszu? Jak
nie ma wentylacji to pewnie jest duza. Dlatego sie wykrapla na
chlodniejszych czesciach okna (w rogach). Jak wlaczysz wentylacje to
problem powinien zniknac! Kaloryfer pod oknem dachowym wzmaga m.in.
wentylacje (powoduje cyrkulacje powietrza) dlatego pomaga :) Ale
jednoczesnie powoduje znacznie wieksze straty ciepla. Podlogowka + WM
i bedzie na pewno spokoj :-)
pozdr.

Adam
Amir
2011-12-09 09:03:28 UTC
Post by Kris
Post by Radarro
Jaka robicie podloge np w sypialni przy ogrzewaniu podlogowym?
Ja niestety nie zrobiłem i teraz żałuję. W drugim domu podłogówka po
całości będzie.
Ja mam wszędzie i na szczęście grzejniki dałem również, tzn najpierw, bo
żona zyc by nie dała,
dla niej podłogówka to duchota :) i nie przekonam jej i nie wyjaśnie, ze
jest inaczej.

Juz nawet wentylacje zrobiłem w salonie aby pozostać przy podłogówce,
wszystko na nic :).
Moze jak byłby rekuperator byłoby inaczej.

W chwili obecnej podłogówka działa tylko w przedpokoju na parterze.
Czasami załącze na godzine, aby pompy nie zastały się, może jak wielkie
morzy przyjdą to będzie potrzeba włączyć
jachoska
2011-12-09 09:19:24 UTC
Post by Amir
Ja mam wszędzie i na szczęście grzejniki dałem również, tzn najpierw, bo
żona zyc by nie dała,
dla niej podłogówka to duchota :) i nie przekonam jej i nie wyjaśnie, ze
jest inaczej.
A jaką masz temperaturę wody na zasilaniu podłogówki? Ja mam 25stC i nie
jestem w stanie wyczuć ciepłoty podłogi. Może dla Twojej piękniejszej połowy
wystarczy zmniejszyć temperaturę zasilania?
Pozdr.
Krzysiek

__________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6695 (20111208) __________

Amir
2011-12-09 14:51:35 UTC
Post by jachoska
[...]
też ok 24, twierdzi ze duchota i nie ma rozmowy :)
jak testowalem i dałem kiedyś na cały dom więcej to nie dało się wejść do
budynku

pozdrawiam
jachoska
2011-12-09 09:14:24 UTC
Post by Radarro
Bo podloga drewniana mocno sie "gryzie" z podlogowka, nie? Chyba ze jest
jakies inne wyjscie? Plytki w sypialni mnie nie przekonuja...
Podłogówka pod panelami to żaden problem
Potwierdzam. Podłogówka działa bardzo dobrze z panelami. Radzi sobie też z
deską barlinecką. Inna sprawa, że mam przestronne pomieszczenia.

Ja również teraz żałuję, że nie zrobiłem podłogówki w całym domu. Dodatkowy
koszt bardzo znikomy.
Ale z małych grzejników w sypialnicha i z drabinek w łazienkach nie
zrezygnowałbym.

Radarro
2011-12-09 09:31:41 UTC
A jakiś kurz się od podłogówki unosi? Ile st C ma podłoga przy podłogówce a
ile stopni ma rozgrzany kaloryfer? Gdzie więcej kurzu sie uniesie?
Z tym kurzem, to jest tak: zaslyszalem od dobrego znajomego, ktory teraz
buduje, ze jakas pani profesur orzekla, ze przy podlogowce kurz sie unosi
wlasnie na poziomie lozka wiec jest to rozwiazanie niedobre dla sypialni. Ja
wiem, ze to brzmi jak "jedna baba drugiej babie", ale koles sie tym bardzo
przejal (dodatkowo ma zone z serii zaawansowana hipochondria) i dlatego robi
mix CO podlogowka + kalafiory.

Wasze wyjasnienia jednak bardziej mnie przekonuja :)
Obaczymy co moja kobita powie na podlogowke po calosci.

Dzieki
R.
janusz_kk1
2011-12-09 10:14:37 UTC
A jaki=C5=9B kurz si=C4=99 od pod=C5=82og=C3=B3wki unosi? Ile st C ma=
pod=C5=82oga przy =
pod=C5=82og=C3=B3wce a
ile stopni ma rozgrzany kaloryfer? Gdzie wi=C4=99cej kurzu sie uniesi=
e?
[...]
Mam pod=C5=82og=C3=B3wk=C4=99 w ca=C5=82ym domu, nie zauwa=C5=BCy=C5=82e=
m aby si=C4=99 kurz unosi=C5=82, w sypialni
mam tak=C5=BCe i =C5=9Bpi si=C4=99 idealnie bo nie jest za ciep=C5=82o.
Zauwa=C5=BC =C5=BCe =C5=BCeby si=C4=99 kurz unosi=C5=82 potrzebny jest r=
uch powietrza a taki =

generuj=C4=85
grzejniki, przy pod=C5=82og=C3=B3wce ruchu prwie nie ma bo r=C3=B3=C5=BC=
nica temp pomi=C4=99dzy =

pod=C5=82og=C4=85
a otoczeniem jest minimalna, np ja mam 21 st to pod=C5=82oga ma 23 mierz=
one =

pirometrem.
Czyli 2 st r=C3=B3=C5=BCnicy, a ile masz na grzejniku? kilkadziesi=C4=85=
t razy wiecej.

-- =

Pozdr
JanuszK
scruffty
2011-12-09 12:07:23 UTC
Dnia Fri, 9 Dec 2011 09:15:21 +0100, Kris napisał(a):

Witam,
Post by Kris
[...]
A ja mam pytanie co myślicie o ścianie grzejnej zamiast podłogówki w
niektórych pomieszczeniach?

Zastanawiam się nad tym mocno ponieważ na górze mam ścianę rozdzielającą
dwie sypialnie. Myślałem zamiast dawać w tych pokojach podłogówkę po
całości to dać tylko obwód pod oknem a resztę pętli przenieść na ścianę.

Ewentualnie w podłodze dać pętle rzadko np. co 30-40 cm. Taka ściana byłaby
wielkim kaloryferem grzejącym dwa pomieszczenia. Z wykonaniem myślę, że nie
byłoby problemu planowałem wymurować ściankę z pustaka 12, w środek rurki i
domurować drugą ściankę z 12. Podczas domurowywania zalewać rurki betonem.

Da się na takiej ścianie i obrazek powiesić i nawet szafkę (zakładając, ze
znamy położenie rurek) i można dać co się chce na podłogę.

scruffty
janusz_kk1
2011-12-09 21:12:43 UTC
Post by scruffty
Witam,
Te=C5=BC na etapie robienia nie doczyta=C5=82em wszystkiego i teraz j=
ak juz =
Post by scruffty
mieszkam i
mam na parterze pod=C5=82og=C3=B3wke a na pi=C4=99trze kalafiory to u=
wa=C5=BCamy to z =C5=BCon=C4=85 =
Post by scruffty
z a
spory b=C5=82=C4=85d. W drugim domu =C5=BCadnego kaloryfera nie b=C4=99=
dzie. Pod=C5=82og=C3=B3wka
Post by scruffty
praktyczniejsza i co wa=C5=BCne ta=C5=84sza w wykonaniu i eksploatacj=
Post by scruffty
A ja mam pytanie co my=C5=9Blicie o =C5=9Bcianie grzejnej zamiast pod=C5=
=82og=C3=B3wki w
Post by scruffty
niekt=C3=B3rych pomieszczeniach?
Zastanawiam si=C4=99 nad tym mocno poniewa=C5=BC na g=C3=B3rze mam =C5=
=9Bcian=C4=99 rozdzielaj=C4=85c=C4=85
Post by scruffty
dwie sypialnie. My=C5=9Bla=C5=82em zamiast dawa=C4=87 w tych pokojach =
pod=C5=82og=C3=B3wk=C4=99 po
Post by scruffty
ca=C5=82o=C5=9Bci to da=C4=87 tylko obw=C3=B3d pod oknem a reszt=C4=99=
p=C4=99tli przenie=C5=9B=C4=87 na =C5=9Bcian=C4=99.
To nie jest dobry pomys=C5=82, ogrzewanie =C5=9Bcienne daje z=C5=82y roz=
k=C5=82ad temp w =

pokoju,
stosuje si=C4=99 je tylko tam gdzie nie mo=C5=BCna nic innego da=C4=87 n=
p w zabytkowych
domach (muzeach), gdzie grzejnika si=C4=99 nie powiesi ani pod=C5=82og=C3=
=B3wki nie zrobi
ze wzgl=C4=99du na wyko=C5=84czenie pod=C5=82ogi.

Nie kombinuj tylko zr=C3=B3b sobie normaln=C4=85 pod=C5=82og=C3=B3wk=C4=99=
.

-- =

Pozdr
JanuszK
scruffty
2011-12-10 08:32:26 UTC
To nie jest dobry pomysł, ogrzewanie ścienne daje zły rozkład temp w
pokoju,
stosuje się je tylko tam gdzie nie można nic innego dać np w zabytkowych
domach (muzeach), gdzie grzejnika się nie powiesi ani podłogówki nie zrobi
ze względu na wykończenie podłogi.
Wydawało mi się, że ogrzewanie ścienne jest czymś pomiędzy kaloryferem a
podłogówką. Jest nisko temperaturowe i powoduje mniejszą konwekcję
powietrza w pomieszczeniu. Akurat w tych sypialniach gdzie je planowałem
łóżka będą na przeciwnych ścianach, więc podczas snu "nogi" byłby w strefie
ciepłej a "głowy" chłodniejszej co jest zdrowe, ale rozważę ten pomysł
jeszcze raz.

scruffty
janusz_kk1
2011-12-10 21:51:53 UTC
Witam,
Post by scruffty
zrobi
ze wzgl=C4=99du na wyko=C5=84czenie pod=C5=82ogi.
Wydawa=C5=82o mi si=C4=99,
S=C5=82usznie napsa=C5=82e=C5=9B =C5=BCe ci si=C4=99 wydaje, ale ludzie =
ju=C5=BC dawno rozwik=C5=82=C4=85li ten =

dylemat
i pomierzyli temp w zale=C5=BCno=C5=9Bci od rodzaju ogrzewania.>

=C5=BCe ogrzewanie =C5=9Bcienne jest czym=C5=9B pomi=C4=99dzy kaloryfere=
m a
Post by scruffty
pod=C5=82og=C3=B3wk=C4=85.
Nie nie jest, jest to tylko odmiana ogrzewania kaloryferem na wew =C5=9B=
cianie, =

mimo
wiekszej pow i ni=C5=BCszej temp rozk=C5=82ad tej temp jest nadal niekor=
zystny, =

popatrz
na te wykresy
http://www.budujemydom.pl/mambots/editors/tinymce/jscripts/tiny_mce/plug=
ins/ibrowser/scripts/popup.php?url=3D/images/stories/instalacje/ogrzewan=
ie_alergia2_600.jpg&clTxt=3DKliknij%20w%20obraz%20aby%20zamknac%20okno

wszystkie ogrzewania kt=C3=B3re grzej=C4=85 z boku albo g=C3=B3ry przegr=
zewaj=C4=85 g=C5=82ow=C4=99 a w =

nogi
ci=C4=85gnie zimno, jedynie pod=C5=82og=C3=B3wka ma rozk=C5=82ad temp na=
jbardziej zbli=C5=BCony do =

optymalnego.
pisz=C4=85 o tym tu:
http://www.budujemydom.pl/component/option,com_content/task,specialblogc=
ategory/act,view/id,572/Itemid,39/
i tu ciekawy artyku=C5=82 i polemika:
http://solaris18.blogspot.com/2011/11/ogrzewane-konwekcyjne-i-ogrzewanie=
-na.html
Post by scruffty
Jest nisko temperaturowe i powoduje mniejsz=C4=85 konwekcj=C4=99
powietrza w pomieszczeniu. Akurat w tych sypialniach gdzie je planowa=C5=
=82em
Post by scruffty
=C5=82=C3=B3=C5=BCka b=C4=99d=C4=85 na przeciwnych =C5=9Bcianach, wi=C4=
=99c podczas snu "nogi" by=C5=82by w =
Post by scruffty
strefie
ciep=C5=82ej a "g=C5=82owy" ch=C5=82odniejszej co jest zdrowe,
No ale tak nie b=C4=99dzie przy twoim rozwi=C4=85zaniu, tak jest w=C5=82=
a=C5=9Bnie przy =

pod=C5=82og=C3=B3wce.

-- =

Pozdr
JanuszK
Marek Dyjor
2011-12-19 05:52:32 UTC
ciągnie zimno, jedynie podłogówka ma rozkład temp najbardziej
zbliżony do optymalnego.
Post by scruffty
[...]
No ale tak nie będzie przy twoim rozwiązaniu, tak jest właśnie przy
podłogówce.
dodajmy że podłogówka nie buduje cyrkulacji powietrza, mieszającej kurzem po
domu oraz nie wysusza powietrza tak jak inne systemy grzewcze.
Budyñ
2011-12-09 08:54:29 UTC
Post by Radarro
Jaka robicie podloge np w sypialni przy ogrzewaniu podlogowym?
u mnie leży w wykładzina wprost na betonie. W salonie mam panele i płytki.
Drewno tez moze być, tam troche inaczej trzeba wyregulowac ale drewno nie
wyklucza podłogówki.
Post by Radarro
A kwestia unoszenia kurzu w sypialni przez podlogowke?
Nie stwierdziłem. Kurz w domu jest, wiadomo. Ale gdybym miał kalafiory to
też by był :)

b.
Marek Dyjor
2011-12-09 14:44:19 UTC
Post by Radarro
[...]
nie gryzie się... trzeba go poprostu uwzglednić podczas projektowania
podłógówki
Post by Radarro
Chyba ze
jest jakies inne wyjscie? Plytki w sypialni mnie nie przekonuja...
A kwestia unoszenia kurzu w sypialni przez podlogowke?
Jeśli coś powoduje unoszene kurzu to raczej grzejniki nagrzane do 50 stopni.

Podłogówka zaś powoduje że kurz zbiera sie na podłodze w formie kotów, raz
dwa odkurzaczem i niema kotów.
SkiMir
2011-12-09 12:37:44 UTC
Panowie i Panie :-)

Ja tu z drobnym zapytaniem o rozwiązanie techniczne a tu się zrobiła
dyskusja na temat wyższości świąt Wielkiej Nocy nad Bożym Narodzeniem.

Pewnie wielu rzeczy będę żałować - tego, że nie zamontowałem wszędzie
podłogówki, że nie mam 20 gniazd w salonie o powierzchni 35m2, że nie
dałem po 20 skrętek UTP na pokój, że nie montuję centralnego odkurzacza...
M.
Adams
2011-12-09 15:08:06 UTC
U?ytkownik "SkiMir" <***@Mpoczta.onet.pl> napisa? w wiadomo?ci news:jbstgd$1am$***@srv.cyf-kr.edu.pl...
Panowie i Panie :-)
Post by SkiMir
Ja tu z drobnym zapytaniem o rozwiązanie techniczne a tu się zrobiła
dyskusja na temat wyższości świąt Wielkiej Nocy nad Bożym Narodzeniem.
:D
Ale to jest jeszcze pikus :D
Pogadamy jak bedziesz wykanczal domek na gotowo,
to bedzie jazda :D
Rob po swojemu, kazdy tak robi ;-))
I tak rob na ile fundusze pozwalaja.

pozdrawiam
Adams
Robert G
2011-12-09 15:24:05 UTC
Post by SkiMir
Pewnie wielu rzeczy będę żałować - tego, że nie zamontowałem wszędzie
podłogówki, że nie mam 20 gniazd w salonie o powierzchni 35m2, że nie
dałem po 20 skrętek UTP na pokój, że nie montuję centralnego odkurzacza...
Odkurzacz zamontuj - chociaż najprostszy - namawiam :-).

Co do podłogówki po całości...

Mam podłogówkę i jestem z niej bardzo zadowolony. Zrobiłbym więcej na
parterze - w sypialni na dole nie zrobiłem i żałuję teraz. Na górze
natomiast bym nie zrobił... I dałbym kaloryfery jak mam teraz - łatwiej
sterować temperaturą w zależności od potrzeb. W sypialniach np, można
obniżyć sobie do 17 stC nocą i potem szybko - w kilkanaście minut ją
podnieść do 19, czy może więcej jak jest potrzeba. Przy podłogówce
czegoś takiego nie da się zrobić.

Śpię przy otwartym oknie i mam zimno, bo lubię spać w zimnym pokoju, a o
7 rano sterownik załącza kalafiory i dają czadu - ja już okno mam wtedy
zamknięte a za chwilę w sypialni cieplutko i z wyrka można wyskakiwać :-)))

Co do samego pytania...
A dlaczego tak boisz się tej jednej pompy więcej?
Daj ją, zawór mieszający 3d i osobne zasilanie do wszystkich podłogówek
- 7 obwodów możesz zrobić z jednego rozdzielacza, a rurki możesz z dołu
do góry podciągnąć, czy to w czymś przeszkadza? Piszę to, bo tak właśnie
mam i sprawuje się ok. Ponadto będziesz mógł wyłączyć grzejniki a
zostawić samą podłogówkę - sprawdza się przy dobowym obniżaniu
temperatury np na noc :-).

Ja wyłączam na noc pompy CO do kalafiorów, a podłgówka pracuje non stop.
Gdybym odłączał całkowicie wszystko, to posadzki by się wychładzały, a
ranne dogrzewanie kosztowałoby więcej. Teraz... na noc ogrzewanie
pracuje na pół gwizdka, a posadzki cieplutkie jak do kibelka w nocy idę :-).

Nie przesadzaj z tym oszczędzaniem, bo te kilka stów, to żaden wydatek,
a jak zrobisz raz porządnie, to i o tych stówkach zapomnisz, bo fajnie
będzie działać :-))).

pozdr
Robert G.
SkiMir
2011-12-09 18:59:28 UTC
Post by Robert G
Co do samego pytania...
A dlaczego tak boisz się tej jednej pompy więcej?
Nie tyle jednej pompy więcej co kolejnej.
Pompa powrotu, pompa cyrkulacji, pompa mieszacza...
Post by Robert G
Nie przesadzaj z tym oszczędzaniem, bo te kilka stów, to żaden wydatek,
a jak zrobisz raz porządnie, to i o tych stówkach zapomnisz, bo fajnie
będzie działać :-))).
Właśnie o to chodzi aby zrobić dobrze a nie przepłacać.
M.
janusz_kk1
2011-12-09 21:20:46 UTC
Post by Robert G
Co do samego pytania...
A dlaczego tak boisz si=C4=99 tej jednej pompy wi=C4=99cej?
Nie tyle jednej pompy wi=C4=99cej co kolejnej.
Pompa powrotu, pompa cyrkulacji, pompa mieszacza...
Ale pompa cyrkulacji to nie CO tylko CWU, nie mieszaj tego, wcale jej ni=
e =

musisz mie=C4=87.
A w wyliczance zapomnia=C5=82e=C5=9B o pompie przy kotle, niestety
jak sie rozdziela obwody wymiennikiem to musi mie=C4=87 on pompy
z obu stron.
Ja np mam kominek czyli ju=C5=BC mam 2 pompy, piec CO gazowy, kolejna po=
mpa
dwa mieszacze bo dom du=C5=BCy i na =C5=82=C4=85zienki, pralni=C4=99 pok=
=C3=B3j mam osobny mieszacz
to kolejne 2 pompy, czyli w sumie 5 + cyrkulacja i co mam powiedzie=C4=87=
? :)
W twoim przypadku musisz mie=C4=87 3 + osobno cyrkulacja.

-- =

Pozdr
JanuszK
rrr
2011-12-12 10:48:59 UTC
Post by SkiMir
[...]
też nie dałem wszędzie i żałuję
że nie mam 20 gniazd w salonie o powierzchni 35m2
też nie mam i nie żałuję

, że nie
Post by SkiMir
dałem po 20 skrętek UTP na pokój,
kurcze, nie mam żadnej skrętki w domu i też nie żałuję

że nie montuję centralnego odkurzacza...
nie zamontowałem i żałuję. To jest ekstra wynalazek.

pozdrawiam
rafał
Robert G
2011-12-09 19:40:15 UTC
Post by SkiMir
[...]
Zrobiłbym tak:
Kocioł w otwartym obiegu i do niego wpięte: wymiennik i zasobnik CWU
równolegle i każde z tych ze swoją pompką.
Za wymiennikiem:
zasilanie podzielone na część grzejnikową i ta dwoma gałązkami do dwóch
rozdzielaczy - dół i góra; i część zasilającą podłogówkę. Ta część z
zaworem mieszającym, który doprowadza wodę _tylko_ z powrotu podłogówki.
Dalej do jednego rozdzielacza i z niego rozprowadzone pętle podłogówki.
Zawory RTL i rotametry są zbędne, a wystarczą tylko zaworki na każdej
pętli. Pompka zamontowana po chłodnej stronie - powrót - zaworu 3d.
Zaworem 3d ustawiasz temp zasilania podłogówki, a zaworkami przydławiasz
pętle, które grzeją za mocno i potem już tam wcale nie zaglądasz.
Druga pompka po stronie instalacji na powrocie do wymiennika.

Tym samym masz cztery pompki, które załatwiają sprawę, a kiedy wyłączysz
pompy kotłową i tę przed wymiennikiem, to podłogówka działa napędzana
swoją pompką.
Tak właśnie mam i działa bez zarzutu.

Cyrkulacji nie robiłem.

pozdrawiam
Robert G.
Jan
2011-12-23 08:50:51 UTC
Post by SkiMir
Witam
[...]
Chciałbym się włączyć w temat. Prześledziłem cały wątek i nie bardzo rozumiem
jaki jest powód stosowania wymiennika za kotłem w przypadku kiedy zakładasz
jedno źródło ciepła - kocioł na paliwo stałe? Możesz wyjaśnić?
Albo ktoś u użytkowników

Adam
2011-12-23 08:54:01 UTC
Chcia bym si w czy w temat. Prze ledzi em ca y w tek i nie bardzo rozumiem
jaki jest pow d stosowania wymiennika za kot em w przypadku kiedy zak adasz
jedno r d o ciep a - kocio na paliwo sta e? Mo esz wyja ni ?
Albo kto u u ytkownik w
Kociol chodzi w ukladzie otwartym (bo tak bezpieczniej), a podlogowka
- w zamknietym (bo tak dla niej troche zdrowiej).
pozdr.

Adam
j***@gazeta.pl
2011-12-23 09:11:52 UTC
Post by Adam
[...]
dzięki za odpowiedz Adam,
a tak ciągnąc temat, to co być polecił (jaki wymiennik) do takiego układu jak
kolega wyżej prezentuje. Czym się kierować przy doborze?
Adam
2011-12-23 10:44:37 UTC
Post by j***@gazeta.pl
dzięki za odpowiedz Adam,
a tak ciągnąc temat, to co być polecił (jaki wymiennik) do takiego układu jak
kolega wyżej prezentuje. Czym się kierować przy doborze?
Zupelnie nie znam sie na kotlach na paliwo stale acz mam kominek w
ukladzie otwartym polaczony wlasnie wymiennikiem z buforem w ukladzie
zamknietym. Na co zwracac uwage? Na moc, ktora zalezy od ilosci plyt
wymiennika (no i oczywiscie od temperatur jakie beda panowac po obu
stronach). Niech sie ktos bardziej doswiadczony wypowie, acz musialbys
podac jakiej mocy kociol i jakie obliczone zapotrzebowanie na cieplo.
No i czy masz kaloryfery, czy podlogowke, czy uklad mieszany.. Im
wiekszy kociol i instalacja - tym wiekszy wymiennik byc musi :) Ja mam
w kominku 12kW wymiennik 30-to plytowy.
pozdr.

Adam
janusz_kk1
2011-12-24 11:19:57 UTC
Post by Jan
[...]
dzi=C4=99ki za odpowiedz Adam,
a tak ci=C4=85gn=C4=85c temat, to co by=C4=87 poleci=C5=82 (jaki wymie=
nnik) do takiego =
uk=C5=82adu jak
kolega wy=C5=BCej prezentuje. Czym si=C4=99 kierowa=C4=87 przy doborze=
?
Na pewno p=C5=82ytowy, na pewno nierdzewny :)
a moc jest zale=C5=BCna od spadku temp wody na nim, przy danej ilo=C5=9B=
ci p=C5=82yt
wymiennik ma tym wi=C4=99ksz=C4=85 moc im wiekszy spadek temp.
Ale ciebie limituje max temp kot=C5=82a i powrotu czyli realnie
powr=C3=B3t powiedzmy 60-65st a zasilanie 70-75, wi=C4=99cej nie bo zago=
tujesz piec
czyli daje to oko=C5=82o 10st, ale jakby=C5=9B nie liczy=C5=82 to musi m=
ie=C4=87 min 20kw np =

taki
http://www.zutec.com.pl/wymienniki-plytowe-malej-mocy_katalog_2_21_48.ht=
ml
to przyk=C5=82ad, mo=C5=BCesz na all..o poszuka=C4=87 ta=C5=84szych.
-- =

Pozdr
JanuszK