Schody w domku drewno/beton wysokosc
Tomek
2007-09-12 23:36:27 UTC
Chcialbym sie zorientowac jaka powinna byc wysokosc stopni oraz ich
glebokosc aby mozliwie najwygodniej wchodzilo sie na poddasze gdzie
ulokowane mam sypialnie
Szerokosc schodow wynosi metr ale jakie wysokie i jakie glebokie zrobic?
Dodatkowo zastanawiam sie czy wykonac calosc z drewna a moze zrobic wylewane
z betonu i potem drewnem badz kafelkami oblozyc?
Prosze o opinie
Pozdrawiam
PiotrB.
2007-09-13 08:51:39 UTC
Post by Tomek
[...]
wyiary powinny spełniać równanie 2*h+s=60-65cm, h<=19cm, s>=25cm
gdzie s - szerokość stopnia (którą nazywasz głebokością), h - wysokość
stopnia

czyli jeśli h=19cm to s=25-27cm
Post by Tomek
Dodatkowo zastanawiam sie czy wykonac calosc z drewna a moze zrobic
wylewane z betonu i potem drewnem badz kafelkami oblozyc?
co kto lubi. zelbetowe muszą mieć lepsze podparcie bo są sporo cięższe,
ale za to trwalsze.

Piotr
Krzysiek
2007-09-13 12:57:54 UTC
Post by PiotrB.
czyli jeśli h=19cm to s=25-27cm
"Mój" architekt rekomendował wysokość 17cm jako wygodną (nie pamiętam teraz
tylko, czy do schodow wewnętrznych, czy zewnętrznych ).
Pozdr.
Krzysiek
richo nazca
2007-09-13 10:01:21 UTC
Post by Tomek
Chcialbym sie zorientowac jaka powinna byc wysokosc stopni oraz ich
glebokosc aby mozliwie najwygodniej wchodzilo sie na poddasze gdzie
ulokowane mam sypialnie
To chyba zależy ile masz tam miejsca. Zawsze to jakiś kompromis.
Post by Tomek
...badz kafelkami oblozyc?
O fuj!
richo
Igor Kotlicki
2007-09-13 18:11:50 UTC
Post by Tomek
Witam
[...]
Ja mam 17cm, szerokosc 25 (w zasadzie zmienna bo nie mam tzw podstopnic).
To nie jest prosty temat, a zeby zrobic wygodne schody to trzeba sporo
wiedzy i doswiadczenia.

Co do wykonania:
Zelbetowe sa tansze, ale ekipa musi umiec.
Drewniane tylko stolarz i to taki co umie.
Gotowe tzn np rintanal (czy jakos tak), droooogie

Tak czy smiak w 10tys powinienes sie zamknac, chyba, ze jakies wynalazki.

BR
Igus'
JKK
2007-09-13 18:48:10 UTC
Post by Igor Kotlicki
Post by Tomek
Chcialbym sie zorientowac jaka powinna byc wysokosc stopni oraz ich
Dodatkowo zastanawiam sie czy wykonac calosc z drewna a moze zrobic
wylewane z betonu i potem drewnem badz kafelkami oblozyc?
Tak jak napisali inni - są dostępne wzory do wyliczenia,
aczkolwiek ze względu na różne różności wynikłe w czasie budowy,
czasami nie ma wyjścia ;-)
Co do stromości schodów - chyba najbardziej ten parametr
jest wyśrubowany w USA ;-)
Post by Igor Kotlicki
Zelbetowe sa tansze, ale ekipa musi umiec.
A co to za filozofia ?
Rozmierzyć, zrobić "pochylnię", zbrojenie
(najlepiej "wpiąć się" w stropowe),
pionowe "podziałki" do stopni i tyle :-)
Dodatkowo można podmurować
i wygospodarować spiżarnię / schowek.
Post by Igor Kotlicki
Drewniane tylko stolarz i to taki co umie.
Zależy jakie - są też prostsze konstrukcje
typu zaciosane bale z wstawionymi półokrąglakami :-)

2 uwagi eksploatacyjne:
- całkowicie drewniane - z biegiem czasu zapewne zaczną skrzypieć ;-)

- kafelki - dobrać takie żeby nie były zbyt śliskie,
i wziąć pod uwagę, że np. rozmiar 25 x 25,
nie jest zbyt popularny
(a jeszcze np. dopasowanie kolorystyczne do podłogowych ;-)

Pzdr

JKK
Igor Kotlicki
2007-09-13 19:44:58 UTC
Użytkownik "Igor Kotlicki"
Post by Igor Kotlicki
Zelbetowe sa tansze, ale ekipa musi umiec.
A co to za filozofia ?
Oj ! Jest filozofia, jeden kolega mial schody do zrobienia, ekipa
wylala, jak przyjechal to sie zalamal ... ostatni stopien, na gorze mial
cos ok 30cm wysokosci (chlopaki starali sie zmiescic w klatce schodowej ;o)
Probowal ratowac sytuacje robiac nadlewke na te ostatnie stopnie i
schodzac w dol, co spowodowalo, ze schody "cofnely sie" o 50cm do tylu
;o) i "wyszly" z klatki.
Dodatkowo można podmurować
i wygospodarować spiżarnię / schowek.
I tam moze byc deczko wilgotno, jesli wentylacja nieodpowiednia ...
Post by Igor Kotlicki
Drewniane tylko stolarz i to taki co umie.
Zależy jakie - są też prostsze konstrukcje
typu zaciosane bale z wstawionymi półokrąglakami :-)
Patrz wyzej ... jak sa proste bez zakretow i rozmiar klatki nie
limitowany to tak ...
- całkowicie drewniane - z biegiem czasu zapewne zaczną skrzypieć ;-)
Mam calkowicie drewniane, 3 rok i nie skrzypia.
Jesli drewo OK, i stolarz OK, to skrzypiec nie powinny.
- kafelki - dobrać takie żeby nie były zbyt śliskie,
i wziąć pod uwagę, że np. rozmiar 25 x 25,
nie jest zbyt popularny
Sa specjalne stopnice z klinkieru np.

BR
Igus'
JKK
2007-09-13 19:48:44 UTC
Post by Igor Kotlicki
Post by JKK
Dodatkowo można podmurować
i wygospodarować spiżarnię / schowek.
I tam moze byc deczko wilgotno, jesli wentylacja nieodpowiednia ...
Czyli drzwi jak do łazienki i/lub nawiew powietrza
(u mnie np. z doprowadzenia powietrza do kominka)

Pzdr

JKK
McBeth
2007-09-18 07:57:13 UTC
Post by Tomek
Chcialbym sie zorientowac jaka powinna byc wysokosc stopni oraz ich
glebokosc aby mozliwie najwygodniej wchodzilo sie na poddasze gdzie
ulokowane mam sypialnie
Ja mam stopnie 15cm wysokosci i 30cm szerokosci (+2cm nosek). Sa bardzo
wygodne. Szerokosc schodow 120cm.
Post by Tomek
Dodatkowo zastanawiam sie czy wykonac calosc z drewna a moze zrobic
wylewane z betonu i potem drewnem badz kafelkami oblozyc?
Mam zelbetowe oblozone drewnem. Nie trzeszcza a sa przyjemne w dotyku.

Pozdrawiam
Adam