do kiki: mozesz zerknac na moje fotki? :)
Wasyl
2011-09-13 18:57:17 UTC
Hej,
zrobiłem więcej zdjęć,
ekipa już skuła ściany szczytowe
styropian jest już przyklejany do ściany szczytowej

czy widzisz jakieś uchybienia/błędy na nowych zdjęciach?

pozdrawiam
Wojtek

tutaj link do zdjęć:

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#
kiki
2011-09-14 01:11:11 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j4o92e$td$***@node2.news.atman.pl...

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649692247037457154

A ten lewy narożnik przy murłacie? Wywalić cały ten beton tam. Murłata leży
na ścianie kolankowej i podparcie po bokach nie ma sensu. Tam trzeba to
okleić albo styropianem albo wełną elewacyjną ale tą z taką czarną powłoką.
Na styropian oczywiście cienko kleju i wtopić siatkę też cienko, bo to nie
tynk tylko zabezpieczenie styropianu, żeby mostka nie zrobić.
kiki
2011-09-14 01:13:06 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649692309693981042

A to okno źle zaprojektowane lub wykonane. Za blisko skosu. Będzie na styk.
Dobre to, że masz nadproża takie, a nie lane z betonu, jak ja miałem.
kiki
2011-09-14 01:16:51 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649692380363058882

Tu to samo przy murłacie. A te pozostałe porothermy jak wystają poza dół
krokwii to trzeba przyciąć tarczą. Później dopilnować żeby zalepili komory
porothermu jakąś cienką warstwą kleju do styropianu czy zaprawą.
Żeby nie wiało. I na to 15cm styropianu czy więcej plus siatka i cienko
kleju tylko do zabezpieczenia przed utlenianiem.
kiki
2011-09-14 01:20:43 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649692426536266546

A tu to co? Też obkuć ale....
Pod tą kantówką powinna być poduszka z cegieł albo wylane kawałek betonu
żeby rozkładał się nacisk na ścianę, a oni tak sobie połozyli. Może się mylę
ale trzeba sprawdzić. Tak sie na porothermie niczego nie kładzie co wywiera
punktowy nacisk.
kiki
2011-09-14 01:22:25 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649692464385837122

Tu piłować nadproże. Ja piłowałem. Straszliwa robota, dawałem zdjęcia nie
raz ale miałem w środku już wykończone. Trzeba odpiłować flexem poniżej
krokwii całą tę ścianę skośną.
Co za palanty.
kiki
2011-09-14 01:24:08 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649692491419716962

Tak, będzie jatka. Trzeba odpiłować skośnie cały ten szczyt. Oj będzie się
działo.
kiki
2011-09-14 01:28:56 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649692526758807426

Ja bym rozwalił całą górę z nadprożem. Ona sie luźno trzyma, to nie jest
konstrukcyjna rzecz. Zamiast tego nadproża dałbym ciepłe nadproża, bo ,
mniejsze, bo ten dom jest źle zaprojektowany. Idiota zapomniał o ociepleniu
i zrobił otwory wchodzące w skosy. Cięcie i tak pogruchocze ścianę. Flexa i
to wywalić od belki w górę razem z belką.
Zobacz czy w projekcie jest dobrze, może da się obciążyć wykonawcę. Zapłacić
mu na końcy gotówką, a resztę paragonem.
Wasyl
niestety w projekcie jest ten "kwiatek"
kiki
2011-09-15 17:01:41 UTC
Post by Wasyl
Post by kiki
[...]
To musisz flexem do betonu to obciąć. Co u mnie było męczarni, o rany, nie
pytaj.. To nadproże miało u mnie 5 stopni ciepła. Zrobił się nalot na
ścianie. To działało jak radiator.
Wasyl
a miałeś ocieploną szczytówke nad tym nadprożem co miało 5stopni ciepła?
kiki
2011-09-16 13:28:42 UTC
Post by Wasyl
Post by Wasyl
niestety w projekcie jest ten "kwiatek"
a miałeś ocieploną szczytówke nad tym nadprożem co miało 5stopni ciepła?
Teraz mam, wtedy było tak jak u ciebie na czterech narożnikach domu. W moim
nadprożu były jeszcze pręty piłowali beton aż dało się go odkuć i na końcu
obcieli pręty.
Ty taam 20cm będziesz musiał obciąć. Muszisz cały skos obciąć i kawałek
nadproża po obu stronach.

Gdyby to był porotherm to mniej styro by jakoś oszło ale to żywy beton.
Musisz liczyć że na niego trzeba ze 20cm styropianu.

Dawaj foty z poprawek.
kiki
2011-09-14 01:32:13 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649692769572344210

Tam wyżej przyciąć i zakleić komory.
Szkoda, że nie robiłeś zdjęć poziomo, bo ciężko oszacować czy miejsca
wystarczy.
Też nie widać ile miejsca między murem i krokwiami
Wasyl
2011-09-15 15:43:25 UTC
Post by kiki
[...]
szczyty zostały już przycięte, częśc do krokwi a część poniżej,
przed przyklejeniem styropianu trzeba zakleić dziury w porothermie?
kiki
2011-09-15 17:02:45 UTC
Post by Wasyl
Post by kiki
[...]
KONIECZNIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
I żeby nie olali tego,m stój nad nimi i patrz na ręce. Ma być szczelnie.
kiki
2011-09-15 17:04:07 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j4t6f2$1q0$***@node2.news.atman.pl...

Dawaj nowe foty - czym więcej tym lepiej

I tam co pisałem czy masz poduszkę pod kantówką, nie pamiętam zdjecia. I
zakleić porotherm od góry jak szczyty
Wasyl
2011-09-16 14:54:57 UTC
Post by kiki
I tam co pisałem czy masz poduszkę pod kantówką, nie pamiętam zdjecia. I
zakleić porotherm od góry jak szczyty
nie mam tej poduszki betonowej o której pisałeś,
czy mają być w sumie 4 poduszki?
(dwie na krańcach budynku i dwie na ściankach w środku)
kiki
2011-09-16 17:34:27 UTC
Post by Wasyl
Post by kiki
[...]
No jasne, bo po kilku latach ruchy dachu wypiłują ci ten wątły pototherm..
Tam już powinienieneś widzieć, że się zaczyna kruszyć.
Przecież nie wono tak opierać. Z cegły pełnej zrobić zrobić i wyrównać
zaprawą. Póżniej dać kawałek papy pod to drewno.

Te mocowania murłaty co ci pisałem. masz ich zdecydowanie za mało. Ten dach
nie ma się czego trzymać. Ściana kolankowa wylana solidnie i w niej słupy, a
murłata prawie nie unocowana. Po ile były te kotwy że tak oszczędzali ?
kiki
2011-09-16 17:35:23 UTC

I dawaj zdjęcia, z różnych kątów rób, czym więcej tym lepiej.
kiki
2011-09-14 01:38:31 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693008913811106

O i tu pierwszy przykład krokwii za blisko komina. Już na etapie
rozmieszczania powinni zacząć od kominów. Wstawić klocki 10cm jako
nieprzekraczalną przestrzeń.
Skutki tego mogą być różne.
Dach niedeskowany pracuje, może obalić komin, nie ma jak ocieplenia wsadzić
w okół komina. Mimo, że masz tam porotherm nie liczył bym za wiele. Będzie
ciągnąć porothermem, jego komorami, zamkami pionowymi.
Zresztą żona zapyta czemu ta sciana z kominem czasem taka zimna :-)
Wspomnisz :-)
Nie wiem co z tym zrobić. Ja bym kazał zrobić od nowa i odliczył za
materiał.
Amir
2011-09-14 07:51:54 UTC
Post by kiki
[...]
heh, nie odbiorą budynku, a i kominiarz nie podbije kwita,
chyba, ze ma znajomego kominarza :)

ja musiałem się nakombinowac, chociaz u mnie dali przy kominie niepalnym,
gdzie miał być kominek,
ale i tak zamaskowałem to przed odiorem, wstawiłem płytke kg niepalną
zmiesciła się miedzy krokwie a komin na styk.
kiki
2011-09-14 01:44:04 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693253923658674

Rury spalinowej się nie betonuje tylko w otworze kominowym uszczelnia na
końcu wełną, bo będzie efekt zimnego komina. Skraplać ci się będzie i będzie
wracała kwaśna woda do pieca. Będą wiadra skroplin :-)
kiki
2011-09-14 01:45:01 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693375029281010

Tak, trzeba obciąć niżej, zatkać cienką zaprawą i dopiero izolować.
kiki
2011-09-14 01:48:42 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693956314600146

Ty jest punkt podparcia i moim zdaniem brakuje poduszki pod punktem
porparcia. Szybko niech wbiją stempel żeby podnieść o centymetr, trzeba
wykuć, wylać poduszkę i postawić.
kiki
2011-09-14 01:50:56 UTC
Post by kiki
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693956314600146
A w ogóle to zakleić porotherm od góry. To jest to wianie z gniazdek.
Poduszka moim zdaniem być tam powinna. ten materiał ceramiczny jest za
słaby. Zrób skany projektu tylko duże.
kiki
2011-09-14 01:52:04 UTC
Aaaa i to trzeba od razu ocieplić od góry po zatkaniu. To też działa jak
ściana szczytowa !!!!!!
kiki
2011-09-14 01:55:11 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649694060575444370

Trochę mało punktów mocowania murłaty. Powinno być dwa razy tyle. Później
oglądasz w TV te dachy które odleciały.
Każdą krokiew trzeba przymocować też do murłaty kawałkiem płaskownika czy
kątownika, na wkręty.
kiki
2011-09-14 01:57:13 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649694060575444370

I tu po lewej ta ścianka co dotyka krokwii. Musisz ją obciąć poniżej żeby
nie dotykała, bo popęka. I oczywiście ocieplić tak jak zewnętrzne ściany
szczytowe.
W ogóle wszystkie działówki od góry też pooklejaj po wcześniejszym zatkaniu
porów.
kiki
2011-09-14 02:01:19 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649694270552786434

No za mało mocowań murłaty do wieńca. Trzeba by kupić nagwintowany pręt,
pociąć go i na kotwy chemiczne, będzie chyba najtaniej ale obok i
jątowniczek tam przykręcić od wewnątrz.
te wszystkie usterki by nic nie kosztowały, a teraz robi się już z tego
jakaś sumka.
Zdecydowanie za mało punktów mocowania murłaty do wieńca. Przecież te kotwy
gdyby były od razu to 50zł więcej, a teraz to już nie wiem co zrobić. takie
wiercone są kilka razy słabsze i by trzeba ich tam dać więcej.
kiki
2011-09-14 02:06:05 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649694314399126098

Tu jest jatka. Wątpię, że ta skośna miała się tak opierać.Sensu to nie na.
Trzeba to przerobić żeby krokiew opierała się na dole o murłatę w taki czy
inny sposób poprzez tą drugą i wisiała sobie, a pod spdem ocieplenie.
Ten cały narożnik jest do przeróbki. Tam wyjdzie grzyb, bo sam beton i brak
możliwości ocieplenia.
kiki
2011-09-14 02:10:04 UTC
Post by kiki
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649694314399126098
jeśli nawet trzeba by podpierać to punktowo albo dac dwie krokwie na sobie,
a nie beton.. Obciąć i wstawić w obcięte krokiew na sztorc i połączyć
deskami. Drewno słabo izoluje, wiele razy słabiej.
I pamiętaj o tej scianie od góry. Zatkać zaprawą i za kilka dni ocieplić.
ten narożnik jest do przeróbki. Trzeba zdemontować tą skośną belkę nad
murem.
kiki
2011-09-14 02:13:12 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649694534639452978

Od zewnątrz damy radę. Trzeba tylko pamiętać zeby opianować szpary przed
klejeniem styro.

Ale co z tego skoro od góry wlezie zimno. Tam od góry przerobić.
kiki
2011-09-14 02:16:01 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649694708112819282

cegła przy murłacie. Ona doprowadzi zimno do wieńca. Masz ją wywalić i
wkleić tam izolację czy to styro czy wełne elewacyjną ale powlekaną, żeby
wiatru nie puszczała. (stale o tym gadam :-)
kiki
2011-09-14 02:19:01 UTC
Post by kiki
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649694708112819282
A w ogóle to trzeba to odpiłowac niżej. I niech piłuja tarczą zamiast walić
młotem bo popęka porotherm.
QbaB
2011-09-14 09:30:04 UTC
Post by Wasyl
[...]
Komin zakończony cegła dzirawka (zaklejone zaprawą) to poważny błąd.
Wiele osób uważ że cały komin powinien byc z pełnej cegły, częśc uważa
że wystarcza tylko górne warstwy ale nikt nie kończy komina dziurawką,
chyba że dajesz jeszcze jakąś czapke na ten komin.
Pzdr
QbaB
Amir
2011-09-14 09:46:58 UTC
[...]

OJ to bardzo powazny błąd, kosztował mnie sporo nerwów

ja mam u siebie 4 ostatnie warstwy pełnej cegły, ale to za mało
(fachowcy twierdzieli, ze to wystarczy, pamietam jak dzis kiedy sie cieszyli
z dobrej rady, ze zaoszczedzą mi pare stowek dzięki ich super radzie, aby
kupic tansza cegle dziurawkę)

efekt jest taki:
po 3 dniu opadów ciągłych w srodku wszystko mokre.
przez cegłe woda wchodzi i przez fugi i dziurkami w koncu dochodzi na
poddasze. Komin cały mokry

zanim do tego doszedłem, to cała obrobkę poprawiałem kilka razy :)

pomogło,( nie wiem na jak długo) uzycie środka silikonowego
do klinkieru sarsil. Jak padalo ostatnio przez 5 dni ciągle to woda splywala
z komina bardzo ladnie.

w necie niezbyt duzo informacji o tym jak zabezpieczyc taki komin, tylko
ogolnie ze
jest to błąd i nie powinno się uzywać do kominów dziurawki.

sąsiad w swoim nowym domu zabudował kominy z pięknego drogiego klinkieru
łupkiem, jak u mnie będzie dalej ciekło zrobię
tak samo, szkoda tylko tej kasy na klinkier

pozdrawiam
Wasyl
2011-09-14 11:45:49 UTC
Post by Wasyl
[...]
nie ma dziurawki na kominie ;)
chyba ze ja czegos nie zauwazylem
mozesz podać link o które zdjęcie dokładnie Ci chodzi?
Kadar
2011-09-14 12:21:56 UTC
nie ma dziurawki  na kominie ;)
chyba ze ja czegos nie zauwazylem
mozesz podać link o które zdjęcie dokładnie Ci chodzi?
Tez mi się wydaje że tam jest dziurawka. Spawdź!

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693079914715474

KADAR
Kadar
2011-09-14 12:28:49 UTC
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693253923658674

Ten komin zakończony jest jakąś rurą?

KADAR
Budyń
2011-09-14 12:29:06 UTC
[...]

cały wierzch jest z dziurawki, a w otworach to ją widać. Tylko powiekszyc fotke trzeba. Taki komin kwalifikuje sie do rozebrania.

b.
Wasyl
2011-09-14 14:20:00 UTC
[...]
macie racje z tą dziurawką, widze na zdjęciu wyraźnie że jest kratówka,
nie wiem jak to możliwe skoro specjalnie kupowali pełny klinkier na moje
polecenie,
czyzby im brakło i nie chciało im sie dokupywać?
jade to zobaczyć na własne oczy

pozdrawiam i dzieki za pomoc
Wojtek
kiki
2011-09-14 15:42:57 UTC
Post by Wasyl
czyzby im brakło i nie chciało im sie dokupywać?
jade to zobaczyć na własne oczy
Tak było :-) Nie chciało się. To zwykłe oszustwo, liczyli, że tego nie
zauważysz :-)

Przypomnę wierszyk benklarza - to taki typ co gra w trzy kubki na giełdach
samochodowych :-)
(Pisownia oryginalnma)

"
Ty masz gały żeby patrzały
Ja mam ręce i nimi kręcę
Kto ma oczy z korka
Będzie płacił z worka
"
Wasyl
2011-09-15 15:30:00 UTC
Post by kiki
[...]
byłem na budowie wczoraj,
rzeczywiście ten jednen komin jest z dziurawki!

majster mi powieział, że byli na składzie dokupywać klinkier pełny ale
nie było i mieli tylko klinkier dziurawy,
podobno jest to cegła kominowa,
komin ma miec na górze kapelusz blaszany i kratki w wentylacjach

uzgodniłem z majstrem, że do piątku dam mu znać czy burzyć ten komin
co Wy sądzicie? trzeba burzyć?

pozdrawiam
Wojtek
kiki
2011-09-15 16:57:03 UTC
Będzie ciekło, jak nam wszystkim. Nam też majster mówił, że od lat tak robi.
ŁC
2011-09-15 19:46:21 UTC
Post by kiki
Post by Wasyl
uzgodniłem z majstrem, że do piątku dam mu znać czy burzyć ten komin
co Wy sądzicie? trzeba burzyć?
Będzie ciekło, jak nam wszystkim. Nam też majster mówił, że od lat tak robi.
Nie wszystkim cieknie. Przykład - dom rodziców, 12 lat bez najmnijszych
problemów.
--
ŁC
Nudziarz - człowiek, który mówi, gdy ja właśnie chcę mówić
Amir
2011-09-16 07:49:15 UTC
Post by ŁC
Nie wszystkim cieknie. Przykład - dom rodziców, 12 lat bez najmnijszych
problemów.
Może mają z pełnej większą częśc komina,
po kilku dniach opadów na pewno dziurawka przecieknie, a moze nie
zwrociliscie uwagi u Twoich rodziców, jak kiedyś 4 dni będzie lało bez
przerwy, to zaglądnijcie na strych/poddasze.

U mnie po moich poprawkach, 2 dni lało wszedlem na strych i sucho, bardzo
mnie to ucieszyło
po 3 dniach plamy pojawiły się, na 4 dzień juz było nieciekawie.

Wystarczy poczytac w necie, wszystkim cieknie, jednym mniej innym więcej.

Jak zacząłem walkę z swoim kominem wypytywalem znajomych co mają z
dziurawki, to wszystki \
podcieka, niektórym mniej, innym więcej.

z tymi kominami to jest jak z szczytami 90% budów ma z dziurawki i 90%
domków nowych z porothermy nie ma styro na szczytach.

Jak bym nie mial dachu wykonczonego, ani minuty bym się nie zastanawiał i
walił ten komin.
teraz stosuję półśrodki, płyn sarsil do klinkieru, narazie chyba daje radę.
ciekawe jak dlugo, pewnie w następny sezon będę musiał znowu impregnowac
komin, albo zabuduję go łupkiem, tak jak zrobił moj sąsiad,
piękny nowy komin z klinkieru zabudował łupkiem.
kiki
2011-09-16 13:30:39 UTC
Post by Amir
Post by ŁC
Nie wszystkim cieknie. Przykład - dom rodziców, 12 lat bez najmnijszych
problemów.
Może mają z pełnej większą częśc komina,
Ty tam mu w nic nie wierz :-)
To chyba wykonawca albo z rodziny wykonawców. "panie my tak robimy od 25
lat" :-)
ŁC
2011-09-17 14:07:08 UTC
Post by kiki
Post by Amir
Post by ŁC
[...]
Nie. Branża stolarska. Znam za to kilku mniej i bardziej solidnych
wykonawców (zbieram ich też pod kątem przyszłorocznej budowy) :-)
--
ŁC
"Dziewczynki zaczynają mówić i stawać na nogach wcześniej od chłopców,
ponieważ chwasty rosną szybciej od dobrych upraw" - Marcin Luter
kiki
2011-09-17 19:50:35 UTC
Post by ŁC
Nie. Branża stolarska. Znam za to kilku mniej i bardziej solidnych
wykonawców (zbieram ich też pod kątem przyszłorocznej budowy) :-)
Tylko dawaj foty jak zaczniesz, bo też wielu rzeczy nie zauważysz :-)
Tylko te foty za wczasu, a nie po robocie gdzie trzeba będzie połowę
rozebrać
kiki
2011-09-16 13:33:18 UTC
Post by Amir
Post by ŁC
[...]
Ale tym wykonawcom coś padło na mózg i wszyscy robią te same głupoty. Ja też
mam z dziurawki ale ostatnie 5 warstw (PODOBNO) z pełnej klinkierowej.
A obróbki już poprawiałem ze 3 razy. Różni przychodzili poprawiać i każdy
wlewał tylko więcej silikonu.
Amir
2011-09-16 14:06:08 UTC
Post by kiki
Post by Amir
[...]
ja w koncu sam zabrałem się za to, o tyle lepiej było, ze dopiero po 2dniach
ciągłych opadów zaczęło przemakać,
a po ich poprawkach po kilku godzinach mokry był komin na poddaszu.

acha, szkoda 'gadac' :) zdecydowanie za duzo tych partactw mamy.

pozdr.
AT
ŁC
2011-09-17 14:04:44 UTC
Post by Amir
Post by ŁC
Nie wszystkim cieknie. Przykład - dom rodziców, 12 lat bez najmnijszych
problemów.
Może mają z pełnej większą częśc komina,
Szczerze mówiąc to musiałbym sprawdzić albo popytać, bo tego nie
pamiętam. Zasadniczo to pisałem o jakości montażu obróbek - ale fakt, że
dekarz, który robił ten dach jest z tych dokładnych i "dla pewności
dajmy jeszcze..." :-)
Post by Amir
po kilku dniach opadów na pewno dziurawka przecieknie, a moze nie
zwrociliscie uwagi u Twoich rodziców, jak kiedyś 4 dni będzie lało bez
przerwy, to zaglądnijcie na strych/poddasze.
Fakt, że na poddaszu jest jeszcze dobre 2m komina, może jak nie zapomnę
to zerknę.
Post by Amir
Jak zacząłem walkę z swoim kominem wypytywalem znajomych co mają z
dziurawki, to wszystki \
podcieka, niektórym mniej, innym więcej.
I tak przy okazji mamy argument za wentylacją mechaniczną ;-)
Post by Amir
z tymi kominami to jest jak z szczytami 90% budów ma z dziurawki i 90%
domków nowych z porothermy nie ma styro na szczytach.
Ano niestety, ale (jak raz usłyszałem) "skoro wszyscy tak robią"...
--
ŁC
- Co robi szklarz, kiedy nie ma szkła?
- Pije z gwinta.
kiki
2011-09-14 15:38:59 UTC
[...]
Fucktycznie, też tego nie zauważyłem hue hue :-)

Ale ja też pamiętam jak mi pomurowali ostatnie 4 czy 5 warstw z pełnej, a
niżej dziurawka. Chyba będę likwidował jeden komin wentylacyjny. Cieknie,
cofki powietrza, nieocieplony, sufit z płyt odłazi.
Zamienię go na ocieploną PCV i jakoś zamaskuję dachówkowym wywietrznikiem.
Kadar
2011-09-14 12:23:44 UTC
Może to tylko ślady po czymś.

KADAR
Amir
2011-09-14 13:43:05 UTC
Post by Wasyl
nie ma dziurawki na kominie ;)
chyba ze ja czegos nie zauwazylem
mozesz podać link o które zdjęcie dokładnie Ci chodzi?
wygląda, ze jest dziurawka, no chyba ze to nie twoj komin:)

albo od nowa częsc z klinkieru pełnego wymuruj, (bo bedziesz miał powazne
problemy przy ulewach)
albo zabuduj go łupkiem w kolorze dachowki.

Mnie to czeka niestety roziberac juz nie będę, bo obawia się o poniszczenie
dachowek.
I taniej zabudowac będzie to łupkiem.
kiki
2011-09-14 15:45:14 UTC
Post by Amir
Mnie to czeka niestety roziberac juz nie będę, bo obawia się o
poniszczenie dachowek.
I taniej zabudowac będzie to łupkiem.
Ale on ma krokwie za blisko komina i dachówki jeszcze nie ma.
Szybciej będzie naciąć flexem i obalić to. No i ten porotherm pod spodem.
Murować komin bez spoin pionowych ?????
Amir
2011-09-15 08:46:50 UTC
Post by kiki
Ale on ma krokwie za blisko komina i dachówki jeszcze nie ma.
Szybciej będzie naciąć flexem i obalić to. No i ten porotherm pod spodem.
Murować komin bez spoin pionowych ?????
Problem będzie znam go z autopsji :)
, nawet jak to nie jest komin uzytkowanym to juz pomijam fakt problemu
odbioru budynku
i błędu w sztuce, ale ta belka będzie namakała przez przeciekającą
dziurawkę, aż zgnije.

u mnie zamocowali tak przy kominie dwie łaty, mające za zadanie podtrzymanie
ccięzkiej dachówki, ktore podczas deszczów namakały przez przesiąkającą
cegłe klinkierową

Narazie sarsilem przejechałem komin i jest spokoj,woda scieka z niego,
ciekawe jak dlugo będzie działał ten środek. byc moze za rok będę musiał
obic kominy łupkiem.
kiki
2011-09-15 13:44:30 UTC
Post by Amir
Post by kiki
Ale on ma krokwie za blisko komina i dachówki jeszcze nie ma.
Szybciej będzie naciąć flexem i obalić to. No i ten porotherm pod spodem.
Murować komin bez spoin pionowych ?????
Problem będzie znam go z autopsji :)
Coś nam zamilkł autor :-)
Nawet nie było sprzeczek między nami dyskutantami :-)
Dobre w tym jest to, że może ktoś w końcu zbuduje modelowo i powie, że ma
jak należy :-)

Co do tych paragonów to opiszę jeszcze raz.

Jak przyłapiecie wykonawcę na fuszerce to nie wolno się z nim awanturować
tylko doprowadzić żeby się przyznał do fuszerki i poprawił. Na materiały,
które trzeba dokupić należy wziąć osobny paragon, np z Castoramy lub składu
budowlanego.
Ale musi być tylko na to co zostało dokupione w celu poprawki.
Następnie jak przychodzi moment zapłaty to wręczamy wykonawcy gotówkę i te
paragony jako środek płatniczy tak aby cała suma (gotówka + paragony)
wynosiła tyle ile zapłata za prace.
Aha i nie zapomnijmy spisać z dowodu tego wykonawcę i podpisać z nim umowę
na gwarancję.
Bez tego zero zapłaty.
Wasyl
2011-09-17 11:08:13 UTC
Post by Amir
[...]
po przeczytaniu Waszych za i przeciw (a raczej samych przeciw)
zdecydowaliśmy o zburzeniu tego komina z dziurawego klinkieru,
zgodnie z sugestiami, lepiej teraz niż potem;)

majstra poinformowaliśmy o tym w dniu dzisiejszym,
kiki
2011-09-17 13:20:50 UTC
Post by Wasyl
[...]
Tylko weź paragony na nową cegłę i w rozliczeniu na koniec nimi mu zapłać.
Nawet się z nim teraz o nic nie sprzeczaj.

Krokwia za blisko to raz i komin z dziurawki to dwa.

I jeszcze trzeba omówić czy dodatki uszczelniające do zaprawy by tu
dodatkowo coś pomogły?
Są takie specyfiki ale nie napowietrzające ale uszczelniające..
To kosztuje grosze, dolwea się kilka setek do betoniarki, do wody zarobowej,
najpierw ale trzeba wybrać jaki specyfik.

Co koledzy dyskutanci na to ?
Amir
2011-09-19 11:22:37 UTC
Post by kiki
[...]
ja dolewałem plastyfikatora do zaprawy do klinkieru, niestety nie przy
murowaniu komina, wtedy jeszcze nie interesowałem się budową podobnie jak
Ty:)
,
jak robiłem z klinkieru murek oporowy, nie nasiąka zaprawa wodą, nie ma
zielonego :)

Teraz dodałbym to też do zaprawy przy murowaniu komina, tez coś by pewnie
pomogło.

pozdrawiam
Wasyl
2011-09-15 15:36:45 UTC
Post by kiki
Post by Amir
[...]
czy trzeba przesunąć tą krokwię aby oddalić ją od komina z kratówki?
co trzeba naciąć flexem?
co z porothermem pod spodem?

kiki
2011-09-15 16:59:46 UTC
Post by Wasyl
[...]
Tę krokiew ktrokwię ? trzeba zdemontować u przesunąć 15cm od komina.
Jak będzie za szeroko to trzeba częściowo odeskować. A może tamtą drugą
dosunąć ? Może trzeba będzie dokupić 1 krokwię i dodać gdzieś ?
Musisz to przeliczyć sam na budowie jakie są odstepy.
Ale tak zostać nie ma prawa.
mcs
2011-09-20 13:39:19 UTC
Post by kiki
Post by kiki
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693008913811106
Tę krokiew ktrokwię ? trzeba zdemontować u przesunąć 15cm od komina.
15 cm ma byc od przewodu kominowego, czyli od "dziury". Jest juz 12 cm
cegły, wystarczy wiec krokiew odsunąć o 4-5 cm.

Zastanawia mnie jeszcze układ krowkii na belce koszowej. Czy na pewno kąty
dachów się zgadzają?
Jeżeli pozostanie to tak jak jest teraz, to dachu się chyba nie odeskuje?

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz2?authkey=Gv1sRgCNnymPKe2abpzgE#5649693738716076226

pozdrawiam

mcs
kiki
2011-09-20 13:51:35 UTC
Post by mcs
Post by kiki
[...]
Nie odoczytałeś dyskusji. Nie tylko o pożar chodzi ale o gnicie przez wodę
Faktycznie, źle jest wyprowadzona płaszczyzna. :-)
Wasyl
2011-09-20 20:21:08 UTC
Post by mcs
[...]
Dach ma nie być deskowany,

co jest złego w układzie krokwii?
mcs
2011-09-21 07:34:03 UTC
Post by Wasyl
Post by mcs
[...]
Jezeli katy dachow bylyby rowne, to plaszczyzny rozpiete na krokwiach na obu
polaciach powinny przecinajac sie wycnaczyc linie rowno odlegla od gornej
powierzchni belki koszowej. Teraz jest tak, ze na dole deskowanie wypada
ponizej krawedzi belki (deski sa dociete do boku belki), a u szczytu krokwie
wystaja wyraznie ponad nia.. Zeby to nie skutkowalo "jezeniem sie" dachowki.
Wg mnie nie wszystkie pary krokwi maja ten sam kat.

pozdrawiam

mcs
kiki
2011-09-19 21:10:15 UTC
I jak tam przebiegają prace ?
Możeny prosić o jakieś zdjęcia ?
Wasyl
2011-09-20 20:19:28 UTC
Post by kiki
I jak tam przebiegają prace ?
Możeny prosić o jakieś zdjęcia ?
Hej, komin został już zburzony,
jutro porobię fotki i wrzucę :)

pozdro!
Wojtek
kiki
2011-09-20 20:26:18 UTC
Paragony zbierasz ? :-)
Amir
2011-09-21 14:26:13 UTC
Post by kiki
Post by Wasyl
Post by kiki
I jak tam przebiegają prace ?
Możeny prosić o jakieś zdjęcia ?
Hej, komin został już zburzony,
jutro porobię fotki i wrzucę :)
Paragony zbierasz ? :-)
Mi moj murarz powiedział, ze za paragony młotkiem mi cały dom rozwali :)
jakmu nie zapłacę.

Ale on przegiał Pałe, w programie norma przyszedł z rozliczeniem o 25k
wyzszym niz w umowie
spisanej na kolanie. A ja z poprawkami dla niego.

I ogolnie wyszło ze dałem mu 6,6k alb zapewnic sobie spokoj

Uraz do dzis został, do murarza co to mi młotkiem dom chciał rozwalać
mogl rozwalac ale te szczyty z betonu :)

w tym programie norma to on za każdą cegłe wiećej którą domurowął liczył
sobie :)

Generalnie to co więcej zrobił to taras mial na projekcie 2m a zrobilem
3,5m.
A tu ci wariat wyjezdza z 10kartkami makiem pisanymy durkniętymi w programie
norma
i to w wersji pirackiej.

uff na szczescie mam to za sobą :)
kiki
2011-09-21 15:54:33 UTC
Post by Amir
Post by kiki
Post by Wasyl
Post by kiki
[...]
Trzeba było się nie wdawać w dyskusje z wykonawcami. traktować jak firmę i
prowadzić przywatnych gadek. tylko kontrolować. A jak by sie stawiał to po
dzwonić milicję :-)
Wasyl
2011-09-22 10:06:55 UTC
Post by kiki
Post by Amir
[...]
wrzucam aktualne fotki:

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE
kiki
2011-09-22 14:10:32 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116095412936850

No dobra ale czemu bod belką nie ma poduszki z cegły pełnej albo z kawałka
betonu żebu nacisk rozkładać ?
kiki
2011-09-22 14:12:29 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116193228138994

Tu pamiętaj dać pod parapet 1 warstwę ytonga i zakleić te pory, bo będzie
zimny parapet. Musisz to zrobić przed oknami.
kiki
2011-09-22 14:14:48 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116077050281954

Tutaj ostatnią czwartą warstwę porothemu w oknie bym wywalił i zastąpił
najcieplejszym ytongiem. Dobrze zakleić pory porothermu.
Wszędzie tak zrób 3 warstwy porothermu i 1 warstwa ytonga.
kiki
2011-09-22 14:19:53 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116818038968370

Kurwa. Trzeba było się zapytać. Velux za nisko. Nie masz jak teraz
wyprowadzić dolnej obróbki okna, która powinna być pionowo w dół i licować
się ze ścianą od wewnątrz.
Chodzi p to żeby ciepłe powietrze mogło swobodnie obmywac okno
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jak przytlniesz sznurek z cięzarkiem do dolnej krawędzi veluxa to gdzie ten
"pion" ci wyląduje? Na murłacie albo za nią.
Wasyl
2011-09-23 06:26:08 UTC
Post by kiki
[...]
kurde wiem, ze jest za nisko, był gość z fakro jak to montowali i sam tak
zadecydował,
okazało się, że jak się da wyżej okno (o jedną dachówkę) to okno się
nie zmieści pod jętkami, więc stanęło, że trzeba dać niżej...
kiki
2011-09-22 14:24:58 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116783991858786

Ty ale murłata ma leżeć na papie lub folii, a nie na pianie i tych kawałkach
deseczek.Przecież to nie ma żadnej wytrzymałości. Co to za zjeby budują?

Murłata to element konstrukcujny. Ma utrzymać nacisk dziesiątek ton śniegu
opierając się na wieńcu. Jedynie od dołu ma być papa jako izolacja pozioma,
a nie to gówno co ci zrobili. Ocieplenie to byś zrobił w następnym etapie.
Wasyl
2011-09-23 06:27:54 UTC
Post by kiki
[...]
to co mam teraz zrobić z tą murłatą?
przerobić to czy zostawić?
kiki
2011-09-22 14:28:55 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...
co do veluxa czy innego okna połaciowego:

http://www.velux.pl/pl-PL/Documents/instrukcje/okna/ggl_ggu.pdf?brochurepoints=0

zobacz jak ma wyglądać cyrkulacja powietrza. Zaraz na 1 stronie jest.
wyznaczasz od dolnej krawędzi okna pion i od górnej poziom i tak umieszczasz
okno żeby zachować cyrkulację. Tam teraz u ciebie to nawet nie ma jak
ocieplenia wsadzić. Nie mówiąc o obudowaniu tego.
kiki
2011-09-22 14:36:47 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...
TAK

I tak powinno wyglądać ocieplenie ściany szczytowej

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116532555523122
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116767378146482

Ale tu brakuje poduszki pod belką. Pisałem ostatnio, że wszędzie gdzie
podpieramy dajemy poduszki. Na tym gównie porothermie tak nie wolno, bo sie
pokruszy.
Wasyl
2011-09-23 06:31:51 UTC
Post by kiki
[...]
widziałem na jednej budowie, że nie robią betonowej poduszki tylko z trzech
cegieł pełnych na płasko,
zeby na tym się belki spierały.
nawet papy nie dali u mnie...

czy da się podnieść tą belkę i wsadzić coś pod spód na tym etapie jeszcze?
kiki
2011-09-22 14:38:04 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655117043170665266

Ocieplić skos, ocieplić od góry, brak poduszki pod beklą. To samo co w
ścianach zewnętrznych.
Przecież to kilka cegieł i trochę zaprawy? W czym problem?
Wasyl
2011-09-23 06:32:54 UTC
Post by kiki
[...]
myślałem, że ten skos może poczekać na wełnę jak będzie ocieplane poddasze,
czy jest potrzeba ocieplania w tym momencie?
kiki
2011-09-22 14:40:07 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

Murowali na placki porotherm, na odpierdol

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655117406956564242

by ich cholera wzięła.
kiki
2011-09-22 14:43:26 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

Szczyty szczytami ale od góry go wstępnie nie zabezpieczyli klejem i siatką?
A myszy to co ? A warunki atmosferyczne?

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655117013582471186
Wasyl
2011-09-23 06:35:21 UTC
Post by kiki
[...]
niestety nie dali od góry kleju i siatki ;/
już nie wiem czyja to wina, bo jak się dowiedziałem o szczytach na samym
początku to im kazałem skuwać i ocieplać,
i oni to zrobili,
nie mówiłem im wtedy o kleju i siatce, ale czy to nie jest oczywiste?
kiki
2011-09-22 14:46:09 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

a tej cegły czemu nikt nie wywalił?
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116986671640802

Tam było dać ocieplenie, bo zawsze w rogu bedzie zimniej. Teraz jeszcze
podsadzili murłate pianą. co za przygłupy.
Wasyl
2011-09-23 06:36:48 UTC
Post by kiki
[...]
a czy ta cegła coś zmienia skoro cały wienieć jest żelbetowy?
jeśli rzeczywiście potrzeba to mogę wywalić

kiki
2011-09-22 14:48:34 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

Velux jest za nisko i na dodatek prawdopodobnie jest za wysoki do planowanej
wysokości pomieszczenia.

trzeba go przesunąć w górę i zrobić sufit nieco wyżej.

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116974241762594

Przystaw do muru deskę do ściany kolankowej i tam gdzie wypadnie tam ma się
kończyć velux.
kiki
2011-09-22 14:50:32 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

A to to co ?
https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116924871768690

pisaliśmy, że więźbę trzeba przerobić żeby kominy miały luz żeby więźba na
nie nie naciskała i żeby woda nie powodowała degradacji drewna.
kiki
2011-09-22 14:51:42 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

Czemu więźby nie przerobili ?

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116914350050306

Przecież tak nie można ! Ile razy o tym pisaliśmy?
kiki
2011-09-22 14:53:35 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...
Tak szczyty są ok

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116881449489042

Byle dobrze zapianować wszelkie złącza i szpary przed wykańczaniem.
kiki
2011-09-22 14:57:49 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

A to trzeba było podnieść lewarkiem i podmurować po czym za kilka dni
spuścić lewarek

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116747787841858
kiki
2011-09-22 15:00:09 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

Zdecydowanie veluxy do poprawki

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655116772516331362

Szkoda, że zniszczyli membranę. Dolny pas trzeba będzie wymienić na nowy w
całości.

Czemu ten prawy szczyt nie jest ocieplony ? Wełne tam wciśniecie? Jest tam
miejsce?
kiki
2011-09-22 15:03:01 UTC
"Wasyl" <***@o2.pl> wrote in message news:j5f1d4$j1g$***@node2.news.atman.pl...

Tutaj będzie przemarzać i jeszcze ten beton. To miało być przerobione.

https://picasaweb.google.com/100876479835685028612/BudowaBolechowiceCz3?authkey=Gv1sRgCPSM3M36tq6bvgE#5655118594679416098
kiki
2011-09-22 15:09:00 UTC
Podsumowując.

Połowę naprawili, połowy nie i zepsuli montaż veluxów i przez to zniszczyli
membranę.
Kominy wentylacyjne dalej mają styk z więźbą. Murowali porotherm na placki,
nie zatykali porów.
Murłata opiera się sprężyście na wieńcu, co za bzdura i tam ten jeden kosz
trzeba było w całości przerobić ten co się opiera na murze.

Pod parapety dać ostatnią warstwę z ytonga. Jak jest docelowa wysokość to
obciąć i dać ytong.

Pamietaj, że poddasze jest z natury zimniejsze niż parter i każda niedoróbka
się mści.
kiki
2011-09-22 18:16:21 UTC
kiki
2011-09-22 18:40:00 UTC
Tu narysowałem co jest źle

Ściankę działową masz dalej za wysoką. Pisałem ci 10 cm poniżeej. Tam będzie
c-ownik wyznaczający gdzie będą płytky z regipsu.
Poziomo skos będzie dochodził do wieńca.
Reszta ma być ocieplona, a Velux ma schodzić pionowo do ściany kolankowej.

Masz tam

1. cieśli
2. murarzy
3. dekarzy

I czy żaden chuj nie widzi, że okna są źle obsadzone ? Jak je teraz ocieplić
od dołu? Jak tam ma cyrkulowac powietrze tak żeby się na nich nie skraplała
woda?

Jazda to poprawić :-) przesunąć je o jedną łatę wyżej. jak okna są za duże
to wymienić na mniejsze. Ale nie można brnąć w głupotę.